'Tablet PC (ταμπλέτες) και εκπαίδευση

Tablet PC (ταμπλέτες) και εκπαίδευση

Σπυρίδων Βλιώρας, Εισήγηση στην Ημερίδα του Συνδέσμου Φιλολόγων Τρικάλων με θέμα:

«Διδακτικές προσεγγίσεις φιλολογικών μαθημάτων με τη χρήση νέων τεχνολογιών», Τρίκαλα, 21/6/2011

Το iPad στην εκπαιδευτική διαδικασία

Το 370 π.Χ. ο Πλάτων έγραψε το διάλογό του Φαίδρος. Στο δεύτερο τμήμα του διαλόγου το θέμα που εξετάζεται είναι η φύση της γνήσιας ρητορικής. Ο Σωκράτης διηγείται την ιστορία του Αιγύπτιου Θευθ, που εφηύρε -ανάμεσα στ’ άλλα, όπως αναφέρει- και τα γράμματα/τη γραφή. Όταν ο Θευθ έδειξε στο βασιλιά της Αιγύπτου Θαμούς την εφεύρεσή του λέγοντας: «Βασιλιά μου, η γνώση αυτών των πραγμάτων θα κάνει τους Αιγυπτίους πιο σοφούς και δυνατότερους στη μνήμη, γιατί βρέθηκε το φάρμακο της σοφίας και την μνήμης»· ο Θαμούς τού απάντησε: «Θευθ, (…) δε βρήκες το φάρμακο της μνήμης, αλλά της υπενθύμισης. Παρέχεις στους μαθητές σου μια φαινομενική σοφία, όχι την αλήθεια· γιατί, με την τέχνη που προσφέρεις, θα ακούσουν πολλά χωρίς να τα διδαχθούν και, συνακόλουθα, θα πιστέψουν ότι ξέρουν πολλά, ενώ στην πραγματικότητα, στις περισσότερες περιπτώσεις στερούνται της γνώσης και θα είναι δύσκολοι στο να τους συναναστρέφεται κανείς, αφού, αντί σοφοί, θα έχουν γίνει δοκησίσοφοι». (Πλάτων, Φαίδρος, 274c–275b)

Η διστακτικότητα και η αρνητική κριτική του Σωκράτη απέναντι στην επανάσταση της γραφής -παρά τις επιμέρους σημαντικές επισημάνσεις του- δεν εμπόδισε βέβαια την πρόοδο να συντελεστεί και να κάνει η ανθρωπότητα, με την ανακάλυψη και χρήση της γραφής, το πρώτο αποφασιστικό βήμα...

Τον 15ο αιώνα μ.Χ. ο Γουτεμβέργιος έκανε το δεύτερο σημαντικό βήμα με την τυπογραφία του και το βιβλίο μπήκε σταδιακά σε κάθε σπίτι, έγινε προσιτό στον καθένα μας.

Το τρίτο βήμα της επανάστασης νομίζω πως αρχίζουμε να ζούμε όλοι μας. Πρόκειται για το iPad και γενικότερα τις ταμπλέτες...

Εισαγωγή: Τι είναι γενικά

Το iPad είναι ένας υπολογιστής που αναπτύσσεται από την εταιρία Apple βασισμένος σε οθόνη αφής. Η αναγγελία της παραγωγής του έγινε στις 27 Ιανουαρίου 2010 και θεωρείται ότι ανήκει σε μια κατηγορία μεταξύ των έξυπνων τηλεφώνων και του φορητού υπολογιστή. Το iPad έχει μια LED οθόνη πολυ-αφής 9.7 ιντσών (25 εκατοστών) χωρίς ενσωματωμένο κανονικό πληκτρολόγιο, 16 έως 64 gigabytes (GΒ) μνήμης, καθώς και  ανάμεσα σε πολλά άλλα  ασύρματη δικτύωση Wi Fi 802.11n. Το 2011 κυκλοφόρησε και η δεύτερη εξελιγμένη εκδοχή του (iPad 2).

Tablet PCs (ταμπλέτες) και άλλων εταιριών κυκλοφορούν ήδη ή πρόκειται να κυκλοφορήσουν το επόμενο διάστημα εκατοντάδες. Αναφέρουμε ενδεικτικά το OLPC XO-3, την εμπνευσμένη δημιουργία του έλληνα ερευνητή στο MIT Νικόλα Νεγρεπόντη, που αναμένεται να κυκλοφορήσει στην τρίτη εκδοχή του το 2012, τις πάμπολλες συσκευές με λειτουργικό Android, όπως π.χ. το Xoom της Motorola, το Galaxy Tab της Samsung ή το ICONIA TAB A500 της Acer, το Kindle της Amazon, που έχει μόνο ασπρόμαυρη οθόνη αλλά θεωρητικά πιο ταιριαστή στην ανάγνωση βιβλίων, εργασία για την οποία κυρίως προορίζεται, το HP TouchPad, το BlackBerry Playbook της RIM και άλλα πολλά. Για περισσότερες πληροφορίες δες στο ιστολόγιο http://elektronikosanagnostis.blogspot.com

Θετικά/Πλεονεκτήματα

Τι μπορεί να κάνει κανείς με μια ταμπλέτα; Θα εξετάσουμε κυρίως την περίπτωση του iPad, μιας και η Apple είναι η πρώτη εταιρεία που πίστεψε και προώθησε με τόσο ολοκληρωμένο τρόπο τις ταμπλέτες. Βλέποντας την τεράστια απήχηση του iPad 1, αναγκάστηκαν να ακολουθήσουν και οι άλλες εταιρείες. Οι αναφορές μας θα επικεντρωθούν στην εκπαιδευτική κυρίως -αλλά όχι αποκλειστικά- αποστολή των ταμπλετών, με κατά περίπτωση αναφορά και σε άλλες συσκευές, όταν διαφοροποιούνται από το iPad.

Το πρώτο πράγμα που μπορεί να κάνει κάποιος με το iPad είναι να διαβάσει βιβλία, περιοδικά, έγγραφα, σημειώσεις κι ό,τι άλλο θελήσει. Μπορεί να έχει στη συσκευή του χιλιάδες βιβλία και μάλιστα σε εμπλουτισμένη μορφή: Κείμενο, εικόνες, φωτογραφίες, αφήγηση, βίντεο, σημειώσεις, διαγράμματα, υπερσυνδέσμους στο διαδίκτυο, τρισδιάστατη απεικόνιση (π.χ. στο 3D Tablet LG Optimus Pad), ενσωμάτωση πειραμάτων, αναπαραστάσεις μαχών, μνημείων κ.ά.

Η κατεξοχήν εφαρμογή ανάγνωσης βιβλίων που προσφέρει η ίδια η Apple με την αγορά του iPad είναι το iBooks. Μ’ αυτό μπορείς να αγοράσεις βιβλία είτε από το iBookstore της Apple είτε απ’ όπου αλλού θέλεις. Αγόρασα πρόσφατα το βιβλίο της Ιωάννας Καρυστιάνη «Τα σακιά» στην ηλεκτρονική του μορφή για το iPad. Πρόκειται για αρχείο με κατάληξη *.epub, συνηθισμένη μορφή των βιβλίων για ανάγνωση από ταμπλέτες. [Μπορεί ακόμα να διαβάσει κανείς βιβλία σε μορφή *.pdf ή και βιβλία που είναι ειδική εφαρμογή φτιαγμένη για iPad (app)]. Από το iPad περιηγήθηκα στον ιστότοπο του εκδοτικού οίκου Καστανιώτης, βρήκα το βιβλίο στην τιμή των 9,90€ (δυστυχώς είχε 21% ΦΠΑ, ενώ η χάρτινη έκδοση μόνο 4%! Αυτό βέβαια αναμένεται να εξομαλυνθεί εν καιρώ...). Ούτε να περιμένω να το φέρουν τα βιβλιοπωλεία (αν το πάρουν είδηση) ούτε να πληρώσω τα 16,88€ που κάνει η χάρτινη έκδοση. Ευκολία, οικονομία, αποτελεσματικότητα.

Όσο για το βιβλίο Η έβδομη αίσθηση του Μίμη Ανδρουλάκη, μου δόθηκε η δυνατότητα να το αγοράσω σε όποια τιμή επιθυμούσα (Τώρα βλέπω πως τιμάται 9,90 €. Μάλλον έχει καθιερωθεί μια τέτοια τιμή…): πλήρωσα 5 ευρώ. Τόση θεωρώ ότι πρέπει να είναι η τιμή των ηλεκτρονικών εκδόσεων, που είναι απαλλαγμένες από κόστη εκτύπωσης, μεταφοράς, μεταπώλησης κ.λπ.

Μέσα λοιπόν από το iBooks μπορεί κανείς να διαβάσει το βιβλίο, γυρίζοντας με «φυσικό» τρόπο τις σελίδες, όπως θα έκανε και με τη χάρτινη έκδοση· επιπλέον, μπορεί να ψάξει να βρει μια λέξη ή φράση σε όλο το κείμενο, να μεταβεί αμέσως στη σελίδα που επιθυμεί, να βάλει σελιδοδείκτες, να κρατήσει σημειώσεις, να υπογραμμίσει λέξεις ή φράσεις, να βρει τη σημασία μιας λέξης που αγνοεί (προς το παρόν δουλεύει μόνο με αγγλικές λέξεις) και πολλά άλλα...

Δεν έχει βέβαια την αίσθηση και τη μυρωδιά του χαρτιού, για όσους φετιχιστές επιμένουν ακόμα στην υλική επαφή με το βιβλίο· όλα όμως είναι μια συνήθεια! Προσωπικά δυσκολεύομαι να διαβάσω πλέον έντυπη έκδοση! (Θυμάμαι την εποχή της μετάβασης από τη δραχμή στο ευρώ: έλεγα πως ποτέ δε θα συνηθίσω το νέο νόμισμα· και τώρα δυσκολεύομαι να θυμηθώ αν 100.000 δραχμές ήταν πολλά ή λίγα χρήματα. Λέτε να τις βρούμε πάλι μπροστά μας, λόγω της οικονομικής συγκυρίας;!)

Φυσικά είναι ανεπανάληπτη η αίσθηση ελευθερίας που σου δίνεται από την ταμπλέτα. Μπορείς να διαβάσεις το κείμενο οπουδήποτε (στο γραφείο, στη βεράντα, στο μπάνιο, στο κρεβάτι, στο σκοτάδι), να την έχεις ανά πάσα στιγμή μαζί σου, μέσα στην ειδική προστατευτική θήκη της, να τη μεταφέρεις όπου θες.

Σκεφτείτε και τα πλεονεκτήματα για τους μαθητές και τα σχολικά τους βιβλία: Δε χρειάζεται να κουβαλούν μια βαριά τσάντα στο σχολείο, γεμάτη με τα «τούβλα» που το βάρος τους λυγίζει τη μέση τους και τους δημιουργεί προβλήματα. Μόνο το iPad (ή κάποια παρεμφερή ταμπλέτα). Πάντα έχουν όλα τα βιβλία μαζί τους και όλες τις εργασίες τους. Τέρμα πια οι δικαιολογίες ότι ξέχασαν κάποιο στο σπίτι ή ότι το έχασαν! Και μέσα από την ταμπλέτα έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο αλλά και σε πολλές άλλες πηγές γνώσης, π.χ. βιβλιοθήκες διάφορες (ακόμα και οι δημοτικές ή οι σχολικές θα μπορούσαν να είναι σε ηλεκτρονική μορφή και να «δανείζουν» τα βιβλία τους στους μαθητές αλλά και τους καθηγητές. Ήδη η Google έχει ψηφιοποιήσει εκατομμύρια βιβλία, και ελληνικά, ενώ ανάλογα προγράμματα τρέχουν και σε ευρωπαϊκό επίπεδο [www.europeana.eu]).

Και βέβαια στα σχολικά βιβλία προσφέρεται άμεση και δωρεάν αναβάθμιση σε καινούργιες εκδόσεις. Τέρμα πια οι παρελεύσεις ετών και η οικονομική κρατική αιμορραγία για να διορθωθούν παρατυπίες και να γίνουν προσθαφαιρέσεις σε βιβλία (θυμίζω πόσα χρόνια πέρασαν για ν’ αλλάξει το βιβλίο ιστορίας της 6ης Δημοτικού πριν λίγα χρόνια).

Εδώ απαιτείται να ανοίξω μια παρένθεση: δεν υποστηρίζω ότι πρέπει να καταργηθούν αμέσως ούτε και όλα τα βιβλία σε χάρτινη μορφή. Κάθε άλλο. Κάποια βιβλία, για παράδειγμα λογοτεχνικά, καλό θα ήταν να κυκλοφορούν -και- σε έντυπη μορφή, και μάλιστα με μεγαλύτερη επιμέλεια απ’ όση δείχνουν τώρα οι εκδοτικοί οίκοι που πολλές φορές εκδίδουν μεγάλο όγκο βιβλίων με απαράδεκτα αισθητικά αποτελέσματα.

Αλλά και για την κρατική οικονομία βλέπω να προκύπτουν πολλά θετικά. Ο υπό κατάργηση Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων, ο οποίος παράγει κάθε χρόνο 1.200 τίτλους σε 45.000.000 αντίτυπα κι έχει έναν προϋπολογισμό περίπου 43.000.000€ ανά έτος θα μπορούσε να μειώσει δραματικά τον προϋπολογισμό του, καταργώντας τα κόστη εκτύπωσης και μεταφοράς και περιορίζοντας τα κόστη παραγωγής, αν κάθε μαθητής εφοδιαζόταν από το κράτος με μια ταμπλέτα. Το κόστος της θα μπορούσε να ήταν γύρω στα 150€ για μια συσκευή με λειτουργικό Android (δωρεάν) ή και λιγότερο από 100€, για την τρίτη εκδοχή του OLPC (XO-3). Αν μάλιστα θέλουμε μια συσκευή απλώς για την ανάγνωση βιβλίων, χωρίς τα υπόλοιπα πλεονεκτήματα των ταμπλετών, το οικονομικό όφελος θα ήταν πολλαπλάσιο.

Κάθε μαθητής, για παράδειγμα στην πρώτη Γυμνασίου, θα μπορούσε να λαμβάνει μια ταμπλέτα και να την έχει μέχρι την τρίτη Λυκείου, ενδεχομένως και στη διάρκεια των πανεπιστημιακών του σπουδών ως βασικό εργαλείο μελέτης. Το όλο σύστημα θα μπορούσε φυσικά να δοκιμαστεί στα πειραματικά σχολεία, πριν περάσουμε στη μαζική εφαρμογή του.

Ένα άλλο σημαντικό θετικό στοιχείο είναι η μεγάλη ευκολία χρήσης. Με φυσικές κινήσεις, σαν να ξεφυλλίζουμε ένα βιβλίο. Ακόμα και πολύ μικρά παιδιά εξοικειώνονται πανεύκολα και γρήγορα με τη συσκευή και δεν είναι τυχαίο πως «με το iPad στο νηπιαγωγείο θα πηγαίνουν από τον προσεχή Σεπτέμβριο πολλοί πεντάχρονοι μαθητές στις Ηνωμένες Πολιτείες. Τα tablet PC έχουν αναγνωριστεί επίσημα ως εκπαιδευτικά εργαλεία σε διάφορες πολιτείες, με τα κατά τόπους σχολικά συμβούλια να εισάγουν τις ταμπλέτες στην εκπαιδευτική διαδικασία, αντικαθιστώντας σταδιακά τα μολύβια και τα τετράδια». (Γιάννης Ανδριτσόπουλος, Το iPad πάει... νηπιαγωγείο, εφ. Τα Νέα, 13/4/2011)

Τελευταίο πλεονέκτημα άφησα να αναφέρω αυτό της περιβαλλοντικής προστασίας. Εκατομμύρια τόνοι χαρτιού κάθε χρόνο καταλήγουν στην καλύτερη περίπτωση στην ανακύκλωση, ενώ αν μιλάμε για την Ελλάδα πετιούνται απλώς στα σκουπίδια! Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 70% των 335 εκατομμυρίων τόνων χαρτιού που χρησιμοποιεί ο κόσμος ετησίως προέρχεται από φυσικές πηγές, κυρίως αρχέγονα δάση. Πράγμα που σημαίνει ότι η χρήση ταμπλετών όχι μόνο για τα βιβλία που διαβάζουμε αλλά και για τις εφημερίδες, τα περιοδικά, τα διαφημιστικά, τους καταλόγους, τις οδηγίες χρήσης των προϊόντων και άλλα ων ουκ έστιν αριθμός θα συνέβαλλε στην προστασία του περιβάλλοντος σε μεγάλο βαθμό, με την προϋπόθεση ότι επιλέγουμε αυτές τις ταμπλέτες που κατασκευάζονται με ανακυκλωμένα υλικά, φιλικά προς το περιβάλλον.

Αρνητικά/Μειονεκτήματα

Βέβαια, η χρήση ταμπλετών ενέχει και αρκετά αρνητικά στοιχεία αλλά και κινδύνους διάφορους. Θα ξεκινήσω αναφέροντας μια νέα νορβηγική έρευνα «που έρχεται να υπενθυμίσει τους παραδοσιακούς τρόπους μάθησης, αφού σύμφωνα μ’ αυτή οι μαθητές και οι ενήλικοι που γράφουν με το χέρι τους μαθαίνουν καλύτερα συγκριτικά με όσους χρησιμοποιούν το πληκτρολόγιο ενός υπολογιστή. Το ίδιο συμβαίνει και με όσους διαβάζουν από ένα βιβλίο, αντί από μια οθόνη» («Γράφω και μαθαίνω» καλύτερα με το χέρι, εφ. Ελευθεροτυπία, 21/1/2011). Να υπενθυμίσω φυσικά πως η έρευνα αυτή δεν έλαβε υπόψη τις ταμπλέτες, που δεν είχαν κυκλοφορήσει όταν διεξαγόταν, και να θυμίσω την άσχημη εμπειρία του καθενός μας που καλείται να διαβάσει ένα -μεγάλο- κείμενο στην οθόνη ενός υπολογιστή, έστω και φορητού, σε αντίθεση με τη χρήση ταμπλέτας για τον ίδιο σκοπό.

Όσον αφορά στη σχολική χρήση, δύσκολα ο καθηγητής μπορεί να ελέγξει αν οι μαθητές μελετούν το ίδιο κείμενο που πρέπει να διαβάζει εκείνη τη στιγμή όλη η τάξη και δεν χαζεύουν στο Facebook ή το YouTube (σπάνια μαθητές επισκέπτονται άλλες ιστοσελίδες εκτός από αυτές τις δύο!). Θα προσέθετα όμως πως και με το παραδοσιακό βιβλίο, όταν το μάθημα είναι βαρετό, δύσκολα θα πείσεις τους μαθητές να προσέχουν στο βιβλίο! (Υπάρχει βέβαια και η λύση της εφαρμογής Idea Flight, μέσω της οποίας οι μαθητές βλέπουν στις ταμπλέτες τους ό,τι δείχνει η ταμπλέτα του καθηγητή και μόνο όταν αυτός το θελήσει τους επιτρέπει να μελετούν ό,τι αυτοί επιθυμούν.)

Απ’ την άλλη μεριά, κάποιοι θα επικαλεστούν την εύθραυστη φύση των ταμπλετών κάθε είδους. «Κι αν πέσουν, κι αν σπάσουν», ακούω ήδη τον αντίλογο. Καταρχάς οι μαθητές θα τα προσέχουν καλύτερα, γιατί θα τους χρησιμεύουν σε πολλές άλλες περιπτώσεις. Αφετέρου, η εξέλιξη της τεχνολογίας κάνει τις συσκευές πιο ανθεκτικές σε βαριά χρήση, ενώ σε κάθε περίπτωση οι ειδικές θήκες παρέχουν ικανοποιητική προστασία. Να αναφέρω εδώ ότι ο μικρός μου γιος έριξε το iPad στο πάτωμα από το ένα μέτρο και χωρίς να είναι στη θήκη του, αλλά ακόμα το χρησιμοποιώ κανονικά, όπως και πριν!

Το πιο κρίσιμο ζήτημα είναι οπωσδήποτε η επιμόρφωση των δασκάλων και των καθηγητών. Είναι τραγικό να βλέπουμε τους μαθητές μας να μας ξεπερνούν σε γνώσεις στη νέα τεχνολογία, κι αυτός ο φόβος μας είναι που μας αποθαρρύνει να τις χρησιμοποιήσουμε. Να συνεισφέρω όμως κάτι στη σχετική συζήτηση: Αν ο εκπαιδευτικός δεν προσπαθήσει μόνος του να μάθει (δόξα τω θεώ το διαδίκτυο είναι γεμάτο σχετικό πληροφοριακό υλικό και μάλιστα σε βίντεο) κι αν δεν ρωτήσει τους προθυμότατους να εξυπηρετήσουν συναδέρφους του, εκατό επιμορφώσεις να γίνουν, δεν πρόκειται να μάθει τίποτα.

(Ένα τελευταίο απρόσμενο μειονέκτημα μπορείτε να δείτε στη διεύθυνση http://www.youtube.com/watch?v=jeVyOKq-KXU!)

Άλλες εφαρμογές

Ας περάσουμε τώρα στην παρουσίαση κάποιων απ’ τις 500.000 περίπου εφαρμογές που μπορούμε να εγκαταστήσουμε σ’ ένα iPad (οι ίδιες ή ανάλογες υπάρχουν και για τις άλλες συσκευές που αναφέραμε), που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει κάποιος εκπαιδευτικός (κι όχι μόνο).

Για ανάγνωση βιβλίων (περιοδικών, εγγράφων...), εκτός του iBooks της Apple που ήδη αναφέραμε, απαραίτητη θεωρείται η εφαρμογή GoodReader, με την οποία μπορούμε να διαβάσουμε βιβλία σε μορφή *.pdf αλλά και *.doc, *.xls κ.ά. Το ενδιαφέρον ανάμεσα σε άλλα είναι πως μπορούμε να κρατήσουμε σημειώσεις, να υπογραμμίσουμε ένα τμήμα του κειμένου, να σχεδιάσουμε γραμμές, σχήματα και πολλά άλλα. (Το GoodReader κοστίζει 4 €· παρόμοιες είναι οι τιμές και για τις άλλες εφαρμογές που θα αναφέρουμε. Κάποιες βέβαια είναι εντελώς δωρεάν!)

Άλλη εφαρμογή ανάγνωσης βιβλίων είναι και η GoogleBooks της εταιρείας Google. Μέσω αυτής σε λίγο καιρό, μέχρι να λυθούν κάποια προβλήματα με τα πνευματικά δικαιώματα σε παγκόσμιο επίπεδο, θα παρέχεται η δυνατότητα να έχει πρόσβαση κανείς (ή κατά περιπτώσεις να αγοράζει) εκατομμύρια βιβλία απ’ όλο τον κόσμο σε όλες τις γλώσσες! Παλιές και δυσεύρετες εκδόσεις, αρχαία ελληνικά ή σανσκριτικά κείμενα, όλα στην οθόνη της ταμπλέτας μας!

Κυκλοφορούν επίσης βιβλία ή περιοδικά που το καθένα είναι μια χωριστή εφαρμογή με περισσότερες ενσωματωμένες δυνατότητες. Μπορείτε να αναζητήσετε στο youtube βίντεο και να έχετε μια ιδέα για ορισμένα, όπως τα Penguin Books – DK, Solar System for iPad, The Elements ebook for iPad, Time Magazine

Αλλά και σε λεξικά μπορούμε να ανατρέξουμε. Για τα αρχαία ελληνικά υπάρχει το λεξικό Lexiphanes, που περιλαμβάνει, εκτός των άλλων όλο το λεξικό των Liddel-Scott-Jones-McKenzie! (Το οποίο μπορούμε να έχουμε και σε μορφή .pdf) Ενδιαφέρουσα φαίνεται και η δυνατότητα που μας παρέχει για μετατροπή ενός αριθμού (/ημερομηνίας) από το αραβικό (π.χ. 616) στο αρχαίο ελληνικό σύστημα (π.χ. ,χιϚ’). Για τα Λατινικά βρίσκουμε, ανάμεσα σε πολλά άλλα, και τα λεξικά Lexidium και Collins Latin, κι έτσι έχουμε ανά πάσα στιγμή μαζί μας τους ορισμούς των λατινικών λέξεων, τους αρχικούς χρόνους των ρημάτων αλλά και μετατροπή από το αραβικό σύστημα αρίθμησης (π.χ. 2011) στο ρωμαϊκό (π.χ. MMXI) και αντιστρόφως. Επιπλέον, η ελληνική εταιρεία Magenta έχει για το iPad ελληνοαγγλικό και ελληνογαλλικό λεξικό (και πολλά ακόμη!)

Μας παρέχεται επίσης η δυνατότητα να έχουμε στη συσκευή τη μουσική μας, για παράδειγμα μελοποιημένη ποίηση ή ποιητές να απαγγέλλουν ποιήματά τους, και με τη βοήθεια φορητών ηχείων να βάζουμε τους μαθητές στην τάξη να τα ακούσουν στη διάρκεια του μαθήματος.

Μπορούμε ακόμα να τους δείξουμε σχετικά βίντεο, αφού πρώτα συνδέσουμε την ταμπλέτα με τον βιντεοπροβολέα του σχολείου. Για τη σύνδεση υπάρχουν πολλοί πρόσφοροι τρόποι, ακόμα και έξοδο για HDMI μπορούμε να βρούμε.

Μέχρι στιγμής μιλήσαμε για κατανάλωση περιεχομένου στο iPad και γενικότερα στις ταμπλέτες. Μπορούμε, αν θελήσουμε, και να παράγουμε περιεχόμενο. Είμαστε σε θέση, για παράδειγμα, να δημιουργήσουμε έγγραφα, όπως κάνουμε με το Microsoft Word, Excel, PowerPoint και πολλά άλλα. Οι αντίστοιχες εφαρμογές είναι πολλές. Αν δυσκολευόμαστε να γράφουμε με το εικονικό πληκτρολόγιο, μπορούμε να συνδέσουμε ένα ενσύρματο ή ασύρματο (καλύτερα) πληκτρολόγιο και να γράφουμε με την άνεσή μας. Μπορούμε επίσης να ζωγραφίσουμε... Ή ακόμα να γράψουμε μουσική ή να ηχογραφήσουμε...

Εν κατακλείδι...

Οι δυνατότητες που προσφέρονται είναι απεριόριστες. Και όσο θα εξαπλώνεται η χρήση τέτοιων συσκευών, τόσο θα γράφονται περισσότερες και καλύτερες εφαρμογές που θα εξυπηρετούν κάθε ανάγκη. Έχοντας στην κατοχή μου ένα iPad πάνω από ένα χρόνο τώρα, ο αρχικός ενθουσιασμός μου αντί να ξεθυμαίνει όλο και αυξάνει. Το μόνο πρόβλημα που έχω αντιμετωπίσει μέχρι τώρα είναι ότι στο σπίτι υπάρχει μία μόνο τέτοια συσκευή, που την επιβουλεύονται τα τέσσερα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας (συνήθως κερδίζει τη μάχη ο εξάχρονος μικρός μας γιος!).

Παραπομπές