«Η αλήθεια και η ΤV δεν τα πήγαν ποτέ καλά»

Παύλος Κάγιος, εφ. Τα Νέα, 1/10/2006

Ο Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μιλάει για την ταινία του «Ο γιος του φύλακα»

Η εικονική πραγματικότητα της ΤV συγκρούεται με την ελληνική παράδοση στον «Γιο του φύλακα» του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου

Οι Γιώργος Σπάνιας, Απόστολος Τότσικας, Ελένη Βεργέτη, Νικόλας Αγγελής, Δημήτρης Τζουμάκης ερμηνεύουν τους ήρωες που «οι ψευδαισθήσεις της μεταλλαγμένης πόλης τούς θολώνουν το μυαλό, αλλά η επικοινωνία τους με τον φυσικό πλούτο και τις παραδόσεις του ελληνικού τοπίου θα αποδειχθεί εξαγνιστική, όσο οδυνηρή κι αν είναι», λέει ο σκηνοθέτης

Κλεμμένο πιστόλι, από την α λα κάντιτ κάμερα εκπομπή του σε επαρχιακό κανάλι, αναζητεί ο νεαρός δημοσιογράφος - ήρωας της ταινίας. Και φτάνει καταχείμωνο στο χωριό τη μητέρας του, ένα από τα εγκαταλελειμμένα χωριά της Πίνδου, όπου στην προσπάθειά του να το πάρει πίσω θα έρθει σε σύγκρουση με έναν παράξενο νεαρό που είναι «Ο γιος του φύλακα» του χωριού...

«Θέλοντας να δω πώς αντικατοπτριζόμαστε εμείς, οι άνθρωποι της πόλης, σε μια ορεινή κοινότητα, σε ένα αντιπροσωπευτικό ελληνικό χωριό και πώς μέσα από τη "σύγκρουση" ο βασικός ήρωας φτάνει στην αυτοσυνειδησία, γι' αυτό και επέλεξα τον χώρο της Πίνδου που είναι γεμάτος από "μνήμες" της ελληνικής παράδοσης» λέει ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκο...

Και το χειμωνιάτικο βροχερό τοπίο στο οποίο κυριαρχούν τα γαιώδη χρώματα και αναδεικνύονται οι όγκοι και τα σχήματα, είναι το καλύτερο αισθητικό περιβάλλον για να εκτυλιχθεί η ιστορία του «Γιου του φύλακα»... «Ένα τέτοιο περιβάλλον προσδίδει δυναμισμό και τραχύτητα, στοιχεία πολύτιμα μιας κι ένας από τους βασικούς χαρακτήρες είναι το χωριό, η κοινότητα, τόσο ως παρόν όσο και ως "μνήμη". Επιπλέον αυτή η γύμνια είναι η εποχή τής "αλήθειας" γι' αυτές τις περιοχές, η εποχή που η μοναξιά και τα προβλήματά τους οξύνονται», εξηγεί ο σκηνοθέτης.

Ποιος είναι, δηλαδή, «Ο γιος του φύλακα»;

«Ο γιος του φύλακα» είναι μια ταινία για τη συνειδητοποίηση και περιστρέφεται γύρω από τις ψευδαισθήσεις, τα μυστικά και τα ψέματα τεσσάρων νέων που συναντώνται σε ένα εγκαταλελειμμένο χωριό της Πίνδου. Πρωταγωνιστής είναι ο Μάρκος, νεαρός δημοσιογράφος ενός τηλεοπτικού καναλιού των Τρικάλων, ενώ ο βασικός χαρακτήρας είναι ο Ηλίας, ο γιος του φύλακα ενός χωριού της νοτιοδυτικής Πίνδου.

Ποιος είναι ο «κόσμος» του νεαρού δημοσιογράφου - ήρωά σας; Ποιος είναι ο «κόσμος» του ορεινού χωριού της Πίνδου;

Ο Μάρκος είναι ένα φιλόδοξο άτομο, «σταρ» της μικρής κοινωνίας των Τρικάλων που ονειρεύεται να κάνει καριέρα σε ένα από τα μεγάλα αθηναϊκά κανάλια. Ενώ είναι πολύ κοντά στο να το καταφέρει, με το που αρχίζει η ταινία αρχίζουν... και οι ατυχίες του! Αντί για την Αθήνα θα βρεθεί καταχείμωνο στο Παχτούρι. Σε ένα περιβάλλον γυμνό και εχθρικό. Σταδιακά η προσπάθειά του μεταβάλλεται σε ένα ταξίδι συνειδητοποίησης και αυτογνωσίας, μέσω ενός κόσμου που δείχνει να έχει πολλά να του αποκαλύψει.

Αυτοί δεν είναι δύο «κόσμοι» αντίθετοι, όπου ο δεύτερος πεθαίνει - αν δεν έχει ήδη πεθάνει;

Κι όμως, ένα βήμα πριν από τη σιωπή αυτός ο κόσμος δείχνει να έχει την ανάγκη να μιλήσει· και έχει να πει πάρα πολλά. Εδώ είναι και η σημαντικότερη πτυχή του θέματος της ταινίας. Αυτοί οι δύο κόσμοι, αν και αντίθετοι, πρέπει να επικοινωνήσουν. Αυτή η επικοινωνία, όσο οδυνηρή κι αν είναι, αποδεικνύεται εξαγνιστική για όλους.

Γιατί λέτε «η γύμνια του τοπίου είναι η εποχή της αλήθειας γι' αυτές τις ορεινές περιοχές»;

Οι ορεινές περιοχές όταν δεν «καταναλώνονται» αισθητικά από τον τουρισμό ή τις σύντομες επισκέψεις μας τον Δεκαπενταύγουστο, ζουν μια δική τους πραγματικότητα. Δύσκολη και αρκετά σκληρή.

Υπάρχει, άραγε, «εποχή της αλήθειας» για τον αστικό, καταναλωτικό κόσμο όπου ζούμε εμείς;

Μάλλον υπάρχουν «στιγμές» αλήθειας, που δείχνουν πόσο ευάλωτος είναι. Ένα γενικό μπλακ άουτ ας πούμε ή η απειλή μιας πανδημίας μάς κάνουν να αρχίζουμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά. Έστω και για λίγο.

«Μυστικά και ψέματα της ελληνικής κοινωνίας» - από εγκαταλελειμμένα χωριά της Πίνδου, μέχρι τον εικονικό κόσμο των καναλιών με τις α λα κάντιτ κάμερες και την ανυπαρξία αυθεντικών συναισθημάτων - αναζητεί «Ο γιος του φύλακα» του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου...

ΟΤΑΝ ΤΟ ΕΡΓΟ ΔΕΝ «ΠΟΥΛΑΕΙ», ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙΣ

Αφού η κόντρα στην ταινία είναι, ουσιαστικά, μεταξύ της μνήμης του ελληνικού τοπίου - πολιτισμού - παράδοσης και της υπερ-καταναλωτικής εποχής μας, πόση αλήθεια «περνάει» μέσα από τα ΜΜΕ;

«Η αλήθεια και τα ΜΜΕ ποτέ δεν τα πήγαιναν καλά· ούτε και υπάρχει περίπτωση ποτέ να τα πάνε» τολμά να πει άφοβα ο Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος, σε μια εποχή σαν τη δική μας όπου αν τυχόν και δεν «πουλάει» το έργο που κάνεις, θεωρούν ότι δεν υπάρχεις... Και πάνω σ' αυτό υποστηρίζει δυναμικά: «Ας μη ξεχνάμε, ότι ο πολιτισμός μας αποτελείται κυρίως από πράγματα που στην εποχή τους δεν "πουλούσαν"»!

Σε ποια ζητήματα νομίζετε ότι το ελληνικό σινεμά καλείται να πει «παρών»;

Το ελληνικό σινεμά οφείλει να επιστρέψει στο κοινό την «αλήθεια» και την «πραγματικότητα» που του κλέβουν συστηματικά τα ΜΜΕ. Να μας κάνει να δούμε τους εαυτούς μας και τον κόσμο που μας περιβάλλει με μιαν άλλη ματιά.

Ο ΤΟΠΟΣ ΑΝΑΔΕΙΚΝΥΕΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ

Για να βγάλει στο φως τα μυστικά και τα ψέματα των τεσσάρων ηρώων του, ο Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος επιλέγει, όπως λέει, μια «επιθετική, δυνατή και ελεύθερη κινηματογράφηση, με την κάμερα σε κίνηση να ακολουθεί συνεχώς τα πρόσωπα, δίχως προσπάθεια εξωραϊσμού του τοπίου, πιστεύοντας ότι έτσι αναδεικνύεται με τον καλύτερο τρόπο η ιστορία που θέλω να αφηγηθώ. Κι αυτό διότι από τη μια μεριά συνάδει με τη "ντοκιμαντερίστικη" πλευρά της και από την άλλη είναι ο τρόπος με τον οποίο "βλέπει" τον κόσμο ο κύριος χαρακτήρας της - ένας νεαρός δημοσιογράφος που προέρχεται από τον χώρο της τηλεόρασης». Και οι ρόλοι της ταινίας ερμηνεύονται από τους Νικόλα Αγγελή, Απόστολο Τότσικα, Ελένη Βεργέτη, Γιώργο Σπάνια, Λουίζα Τσουβάνι, Δημήτρη Τζουμάκη, Δήμητρα Ζέζα, Νίκο Ζωιόπουλο, Βασίλη Τσάγκλο. Με μουσική του Βαγγέλη Φάμπα, φωτογραφία του Οδυσσέα Παυλόπουλου και σκηνικά - κοστούμια της Κικής Μήλιου.

info

«Ο γιος του φύλακα», του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου, θα βγει τον χειμώνα στους ελληνικούς κινηματογράφους και τον Νοέμβριο θα προβληθεί στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.