«Ο Λούκι Λουκ είναι σαν τους μύθους του Αισώπου»

Χάρη Ποντίδα, εφ. Τα Νέα, 23/10/2009

Ο ΣΚΙΤΣΟΓΡΑΦΟΣ ΑCΗDΕ ΓΙΑ ΤΟΝ «ΦΤΩΧΟ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΚΑΟΥΜΠΟΪ»

Γελάει ο Αchde όταν  σχεδιάζει τις περιπέτειες του Λούκι  Λουκ; «Βέβαια γελάω. Αλλά δεν παύει  να είναι μια μοναχική δουλειά.  Και πάντα έχεις την αμφιβολία αν θα  γελάνε και οι άλλοι...»

«Είναι λίγο σαν τους μύθους του Αισώπου. Ένας καθρέφτης τού τι είμαστε εμείς. Χωριό του Αστερίξ (λόγου χάριν) μπορείς να βρεις και στην Ελλάδα. Ο Λούκι Λουκ είναι κι αυτός ένας διαχρονικός ήρωας γιατί αντιμετωπίζει καταστάσεις που θα μπορούσαν να συμβούν παντού».

Ο Αchde είναι ο διάσημος Γάλλος σκιτσογράφος (και σεναριογράφος) που του ανατέθηκε να συνεχίσει τον μύθο του Λούκι Λουκ, μαζί με τον Λοράν Ζερά μετά τον θάνατο του δημιουργού του Μorris (Μορίς ντε Μπεβέρ). Λούκι Λουκ, Αστερίξ και Τεντέν είναι τρία από τα δημοφιλέστερα κόμικς στην ιστορία του είδους, με εκατομμύρια πωλήσεις σε όλο τον κόσμο και μεταφράσεις σε δεκάδες γλώσσες. Ο Αchde ήρθε στην Ελλάδα για να συμμετάσχει στη συζήτηση που οργάνωσαν οι Εκδόσεις Μαμούθ Κόμικς στο Γαλλικό Ινστιτούτο για τα 50 χρόνια από τη γέννηση του Αστερίξ. Το όνομά του αποτελεί συνέχεια εκείνης της γενιάς του ΄50 (ο Λούκι Λουκ γεννήθηκε το 1947 και ο Αστερίξ το 1959) που έβαλε τις βάσεις στη Γαλλία για ένα κόμικς διεθνούς εμβέλειας, κάνοντάς το και ένα δυνατό εξαγώγιμο προϊόν. Άλλωστε ο Αστερίξ και ο Λούκι Λουκ είχαν κοινό σεναριογράφο, τον Ρενέ Γκοσινί. Και ο Αchde μεγάλωσε τα χρόνια του ΄60 με Λούκι Λουκ και Αστερίξ...

«Ήταν οι φανταστικοί μου φίλοι» λέει στα «ΝΕΑ». «Ήταν μια εποχή που δεν υπήρχε τηλεόραση, δεν υπήρχε τίποτα. Ο μόνος τρόπος για να δραπετεύω ήταν τα βιβλία που δεν ήταν και πολύ ακριβά. Όταν ήθελα να γελάσω διάβαζα Αστερίξ. Όταν ήθελα περιπέτεια, Λούκι Λουκ. Ο Λούκι Λουκ ήταν το προσωπικό μου σινεμά».

Ποιο είναι το μυστικό της διάρκειας για τα κόμικς αυτά;

Σήμερα ζούμε την εποχή του εφήμερου. Ο κόσμος έχει την τάση να καταναλώνει τις εικόνες όπως καταναλώνει τα πάντα. Δεν προλαβαίνει να τις κοιτάξει. Το μόνο που διαρκεί στον χρόνο είναι το βιβλίο. Όταν διαβάζεις ένα βιβλίο «ακούς» τη φωνή του ήρωα.

Δεν αλλάζει αυτή η φωνή από γενιά σε γενιά;

Βέβαια αλλάζει. Αλλά υπάρχουν και ανθρώπινες πλευρές που μένουν σταθερές μέσα στα χρόνια. Νομίζω ότι εκεί έγκειται η παγκόσμια εμβέλεια αυτών των κόμικς. Είναι, όπως είπα και πριν, σαν τους μύθους του Αισώπου.

Στο τελευταίο Λούκι Λουκ («Ο άνθρωπος της Ουάσιγκτον») υπάρχουν και πολιτικές αιχμές για τον πρώην πρόεδρο Μπους. Πού απευθύνεστε όταν φτιάχνετε την ιστορία;

Υπάρχουν πολλά επίπεδα διαβάσματος. Αυτή ήταν και η άποψη του Γκοσινί. Ένα παιδί ενδιαφέρεται μόνο για τη δράση. Στα 15 ή 16 του κάτι αρχίζει και αντιλαμβάνεται. Ένας ενήλικος πάλι, που έχει τις απόψεις του, διαβάζει διαφορετικά. Και μπορεί να συμφωνεί ή να διαφωνεί...

Με τη νεώτερη γενιά σχεδιαστών μιλάτε;

Μιλάω. Αλλά οι νέοι έχουν τις αντιρρήσεις τους. Τα ξέρουν όλα. Και στη Γαλλία υπάρχει αυτός ο διαχωρισμός του κόμικς για διανοούμενους και του λαϊκού κόμικςκαι οι Γάλλοι έχουν μια αδυναμία στο πρώτο. Αλλά όπως έλεγε ο Γκοσινί, δεν πειράζει, πάρτε εσείς τα βραβεία και αφήστε σε μας τις πωλήσεις ...

ΙΝFΟ

Ο σκιτσογράφος του Λούκι Λουκ, Αchde, θα συναντήσει το κοινό στη βιβλιοθήκη του Γαλλικού Ινστιτούτου αύριο, από τις 10 έως τις 12 το πρωί. Στις 12.30 θα υπογράψει βιβλία του στις Εκδόσεις Παπασωτηρίου (Πανεπιστημίου 37 και Κοραή).

Με μια ματιά

● Ο Λούκι Λουκ γεννήθηκε το 1946 από τον Βέλγο Μorris για το περιοδικό κόμικς «Spirou».

● Έπειτα από 10 άλμπουμ «συναντάει» τον σεναριογράφο Ρενέ Γκοσινί (αργότερα θα υπάρξουν κι άλλοι). ● Σήμερα υπάρχουν 90 άλμπουμ και πολλές κινηματογραφικές μεταφορές.

● Ο Γάλλος Αchde συνέχισε να σχεδιάζει τις νέες ιστορίες του Lucky Luke μαζί με τον Laurent Gerra (οι τρεις τελευταίες είναι δικές τους).

● Και μια αποκάλυψη: Το άλογο του Λούκι Λουκ (Ντόλι) είναι... αγόρι. Θα το διαπιστώσουμε προσεχώς...