«Δεν έχουμε χρόνο για άθληση»

Μάνος Χαραλαμπάκης, εφ. Τα Νέα, 28/6/2004

Οι αυξημένες μαθητικές υποχρεώσεις οδηγούν τους εφήβους στην... ανθυγιεινή ζωή

Όσο μεγαλώνουν, οι έφηβοι της Ελλάδας εγκαταλείπουν τον αθλητισμό και την υγιεινή ζωή! Αυτό δείχνει έρευνα των Πανεπιστημίων Θεσσαλίας και Θράκης που πραγματοποιήθηκε σε 4.318 μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου.

«Στο Λύκειο ελάχιστοι συνεχίζουν να αθλούνται. Συνήθως είναι αυτοί που έχουν αποφασίσει να ασχοληθούν επαγγελματικά με τον αθλητισμό», λέει ο μαθητής της B' Λυκείου Ηλίας Κανάκης

Μπορεί οι νέοι της χώρας μας να αθλούνται στα γυμνασιακά τους χρόνια, όταν όμως ανεβαίνουν το σκαλοπάτι του Λυκείου ξεχνούν γήπεδα, μπάλες, όργανα γυμναστικής και την υγιεινή ζωή. Μία από τις πιθανότερες αιτίες είναι το πιεστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα στις τάξεις του Λυκείου, εκτιμούν οι επιστήμονες. Από την ίδια έρευνα προκύπτει μάλιστα ότι οι έφηβοι που απομακρύνονται από τον αθλητισμό ρέπουν σε ανθυγιεινές συνήθειες όπως είναι το κάπνισμα και η χρήση ναρκωτικών.

Οι λιγοστοί έφηβοι που ασχολούνται με τον αθλητισμό όσο φοιτούν στο Γυμνάσιο γίνονται... ακόμα λιγότεροι όταν οι μαθητικές τους υποχρεώσεις αυξάνονται με τη φοίτηση στο Λύκειο, όπως δείχνει η έρευνα που έγινε σε 33 Γυμνάσια και 28 Λύκεια στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, στην Κομοτηνή, στην Κοζάνη, στα Τρίκαλα και στην Ξάνθη. Περίπου 4 στα 10 αγόρια (37,5%) και 2 στα 10 κορίτσια (23%) συμμετέχουν σε αθλητικούς συλλόγους στο Γυμνάσιο. Στο Λύκειο ωστόσο η συμμετοχή σε αθλητικές δραστηριότητες μειώνεται σημαντικά. Μόλις 26,3% των αγοριών και 17,6% των κοριτσιών αθλούνται σε συλλόγους.

Το εκπαιδευτικό σύστημα

«H B' Λυκείου είναι η πιο καθοριστική για την πορεία προς το Πανεπιστήμιο και έτσι θα περιορίσουμε το παιχνίδι», λέει ο Γιώργος Καρκώνης

Μία από τις αιτίες για την απομάκρυνση των εφήβων από τον αθλητισμό «είναι το εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο είναι δομημένο με τέτοιον τρόπο που αποτρέπει την άσκηση και άθληση των παιδιών», εξηγεί στα «NEA» ο καθηγητής Γιάννης Θεοδωράκης από το Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. «Είναι ενδεικτικό ότι οι ώρες γυμναστικής στο Δημοτικό είναι τρεις ώρες την εβδομάδα, στο Γυμνάσιο δύο και στο Λύκειο μόλις μία. Άλλωστε στις τελευταίες τάξεις του Λυκείου οι μαθητές επικεντρώνονται στο πώς θα μπουν στο Πανεπιστήμιο και δεν αφιερώνουν χρόνο για άθληση», προσθέτει ο καθηγητής.

Τα αποτελέσματα της έρευνας τα επιβεβαιώνουν και οι ίδιοι οι έφηβοι. H παρέα του Χρήστου, του Γιώργου και του Ηλία, μαθητών A' Λυκείου που παίζουν καθημερινά ποδόσφαιρο και μπάσκετ στους Αμπελοκήπους, προσπαθεί να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τον ελεύθερο χρόνο του καλοκαιριού. «Το έχουμε πάρει απόφαση... Από τον Σεπτέμβριο που θα είμαστε στη B' Λυκείου με το διάβασμα και τα φροντιστήρια δεν θα έχουμε χρόνο για αθλητισμό», λένε χαρακτηριστικά. «H B' Τάξη είναι η πιο καθοριστική για την πορεία προς το Πανεπιστήμιο και έτσι θα περιορίσουμε το παιχνίδι», αναφέρει ο Γιώργος Καρκώνης. Ο συμμαθητής του Ηλίας Κανάκης συμπληρώνει ότι «στο Λύκειο ελάχιστοι συνεχίζουν να αθλούνται. Συνήθως είναι αυτοί που έχουν αποφασίσει να ασχοληθούν επαγγελματικά με τον αθλητισμό».

Τα περισσότερα τσιγάρα ανάβουν στο Λύκειο

Ο αριθμός των μαθητών που καπνίζουν και κάνουν χρήση χασίς ή «έκσταση» αυξάνεται σημαντικά στις τάξεις του Λυκείου, όπως προκύπτει από την έρευνα. Τα ποσοστά των μαθητών οι οποίοι καπνίζουν και κάνουν χρήση ναρκωτικών ουσιών τετραπλασιάζονται στο Λύκειο. Στο Γυμνάσιο τα αγόρια καπνίζουν σε ποσοστό 6,6%, ενώ στο Λύκειο το ποσοστό αυξάνεται σε 23,5%. Παρόμοια αύξηση παρουσιάζει και η συμμετοχή των μαθητών σε βίαια επεισόδια στις τάξεις του Λυκείου. Όπως τονίζουν οι ερευνητές, «η συμμετοχή σε φυσικές δραστηριότητες δεν είναι μεμονωμένη συμπεριφορά. Επηρεάζεται και επηρεάζει τη διατροφή, το κάπνισμα, τη σχέση με τα ναρκωτικά και τη συμμετοχή ή μη σε βίαια επεισόδια».

Για να σταματήσουν να εγκαταλείπουν οι έφηβοι τον αθλητισμό και την υγιεινή ζωή «πρέπει να επεκταθούν και να εντατικοποιηθούν τα σχολικά προγράμματα αγωγής υγείας με θέμα την άσκηση» τονίζει ο καθηγητής κ. Θεοδωράκης. «Το εκπαιδευτικό σύστημα μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορεί να παρέμβει για να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει τους εφήβους».