Μάζεψαν τα... μισά βραβεία!

Νίκος Μάστορας, εφ. Τα Νέα, 17/1/2006

Ελληνικές διακρίσεις σε πανευρωπαϊκό διαγωνισμό για εκπαιδευτικά προγράμματα

H ιδέα ενός καθηγητή να χρησιμοποιήσει τα «αγρογλυφικά», δηλαδή τα περίπλοκα γεωμετρικά σχέδια που κατασκευάζουν κάποιοι σε σιτοχώραφα - κυρίως στη Βρετανία -, προκειμένου να διδάξει στους μαθητές του Άλγεβρα και Γεωμετρία σαν παιχνίδι, έδωσε στη χώρα μας την πρώτη θέση σε πανευρωπαϊκό σχολικό διαγωνισμό.

Ο νικητής του 1ου βραβείου, κ. Δ. Καστανιώτης (αριστερά), με τους συνδημιουργούς τού προγράμματος για την ανακατασκευή «αγρογλυφικών», κ.κ. Palmira Ronchi από την Ιταλία και Ivan De Winne από το Βέλγιο

Ο διαγωνισμός «Ε-twinning», που διοργανώθηκε για πρώτη φορά φέτος από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αφορά συνεργασίες μεταξύ σχολείων από διαφορετικά κράτη σε διάφορα εκπαιδευτικά προγράμματα. Την περασμένη Παρασκευή, σε τελετή που έλαβε χώρα στο Λιντς της Αυστρίας, ο Επίτροπος Εκπαίδευσης της E.E., κ. Γιαν Φιγκέλ, απένειμε τα 6 πρώτα βραβεία στα ισάριθμα σχολεία που νίκησαν. Μεταξύ αυτών, το Διαπολιτισμικό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης στους Ελαιώνες Πυλαίας, το οποίο πήρε την πρώτη θέση στην κατηγορία «Ψηφιακές πηγές», για τη συνεργασία του με τίτλο «Κύκλοι Συγκομιδής», που ανέπτυξε ο καθηγητής Μαθηματικών, κ. Δ. Καστανιώτης, από κοινού με συναδέλφους του από ένα βελγικό και ένα ιταλικό σχολείο.

«Το πρόγραμμα που αναπτύξαμε βοηθάει τους μαθητές να αντιληφθούν καλύτερα απ' ό,τι με τους συμβατικούς τρόπους τον τρόπο εφαρμογής της Άλγεβρας σε γεωμετρικές κατασκευές. Με τη χρήση ενός μαθηματικού λογισμικού (GeoGebra) ανοικτού για σχολική χρήση, οι μαθητές μπορούν να ανακατασκευάζουν οποιοδήποτε μοντέλο "αγρογλυφικών" και μέσα απ' αυτήν τη διαδικασία να εξοικειώνονται, παίζοντας, με τις μαθηματικές δομές σύνθετων γεωμετρικών κατασκευών», αναφέρει ο κ. Καστανιώτης. Το πρόγραμμα θα εφαρμοσθεί τώρα στο σχολείο, στο μάθημα της Γεωμετρίας, ενώ ομάδα των μαθητών του κέρδισε ένα ταξίδι 4 ημερών στα Κανάρια Νησιά, όπου θα συνεργασθούν με νικητές που απέσπασαν άλλα βραβεία, για την ανάπτυξη νέων συνεργασιών.

Ακόμα 4 ελληνικές συμμετοχές πήραν δεύτερες θέσεις στον διαγωνισμό, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό όπως διεπίστωσε ο κ. Φιγκέλ, δεδομένου ότι εκδήλωσαν ενδιαφέρον συμμετοχής 11.300 σχολεία από όλη την Ευρώπη και συμμετείχαν 1.888. H Ελλάδα μάλιστα ήταν η 5η χώρα με τις περισσότερες συμμετοχές, μετά την Ιταλία, την Πολωνία, τη Γαλλία και την Ισπανία.

Και τέσσερα «αργυρά» μετάλλια

Πάνω: H εργασία για την ελιά έδωσε το 2ο βραβείο στους μαθητές του 8ου Ενιαίου Λυκείου Πάτρας, στην κατηγορία «Ψηφιακές πηγές» για παιδιά 13-19 ετών. Κάτω: Κολάζ με τις φωτογραφίες τους έστειλαν στους Ισπανούς συμμαθητές τους οι μικροί μαθητές του 2ου Δημοτικού Π. Φαλήρου, που κέρδισαν το 2ο βραβείο στην κατηγορία «Ψηφιακές πηγές» για παιδιά 5-12 ετών

TO ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ του 5ου Γυμνασίου Αιγάλεω και του Εσθονικού Γυμνασίου Τίρι, πήρε τη 2η θέση στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό στην κατηγορία «Σχολική συνεργασία» για παιδιά 5-12 ετών. «Ο βασικός στόχος του ήταν να αναπτυχθεί στενή συνεργασία ανάμεσα στους μαθητές μας, με σκοπό τη δημιουργία κοινού ηλεκτρονικού περιοδικού για την καθημερινή ζωή τους. Το αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας - λέει η υπεύθυνη καθηγήτρια κ. Μαρία Τεντζεράκη - ήταν να συλλεχθούν πολύτιμες πληροφορίες για την καθημερινή ζωή των μαθητών και των δύο χωρών».

Για την ελιά

H συνεργασία του 8ου Ενιαίου Λυκείου Πάτρας και του ιταλικού Λυκείου Ipsia Trebisacce (2η θέση στην κατηγορία «Ψηφιακές πηγές» για παιδιά 13-19 ετών), είχε ως αντικείμενο την ελιά και το ελαιόλαδο, από πολλές διαφορετικές οπτικές γωνίες, που ξεκινούσαν από την ποίηση γύρω από το ελαιόδεντρο και έφταναν μέχρι τη μεσογειακή δίαιτα. «Εργαστήκαμε 3 μήνες για να συγκεντρώσουμε το υλικό σε συνεργασία με τους συμμαθητές μας από την Ιταλία. Ήταν πολύ όμορφη εμπειρία, που μας βοήθησε στη χρήση υπολογιστών και στα αγγλικά», λένε οι μαθήτριες Διονυσία Γκέκα και Θεώνη Βέτσου.

Το 2ο Δημοτικό Σχολείο Π. Φαλήρου κέρδισε τη 2η θέση στην κατηγορία «Ψηφιακές πηγές» για παιδιά 5-12 ετών, για τη συνεργασία του με ένα ιταλικό κι ένα ισπανικό σχολείο, που αναφερόταν στις αξίες της σχολικής ζωής, στις κοινές τους αναζητήσεις και στις σχολικές γιορτές. Έτσι για παράδειγμα, Ισπανοί μαθητές μελέτησαν τους Ολυμπιακούς Αγώνες και περιέγραψαν την Ακρόπολη, Έλληνες μαθητές έψαξαν να βρουν τη βιογραφία του Θερβάντες και περιέγραψαν τον Δον Κιχώτη, κ.λπ. Όλες οι εργασίες δημοσιεύτηκαν στο Ίντερνετ, σε κοινή ιστοσελίδα.

H συνεργασία του 1ου Γυμνασίου Δάφνης και του σουηδικού σχολείου Ebba Pettersson κέρδισε τη 2η θέση στην κατηγορία «Παιδαγωγικές καινοτομίες» για παιδιά 13-19 ετών. H ιδέα ήταν να στήσουν μια ηλεκτρονική εφημερίδα, στην οποία μαθητές και καθηγητές από όλον τον κόσμο θα αρθρογραφούν για κοινά θέματα γύρω από την εκπαίδευση. Στην πρώτη σελίδα τής ανακοίνωσης της συνεργασίας, τι άλλο; H νικήτρια της Γιουροβίζιον Έλενα Παπαρίζου (που έχει ζήσει στη Σουηδία) ανάμεσα σε μια ελληνική και μια σουηδική σημαία, με τη λεζάντα: «Υπάρχουν τώρα περισσότερα πράγματα που μας ενώνουν, εκτός από την Έλενα»!

LINKS:

* http://www.etwinning.net

* http://www.etwinning.gr/

* http://users.sch.gr/dkastani/encrop.html

* http://www.webba.info/

* http://users.att.sch.gr/rmfrentzou/

* http://www.etwinning.gr/projects/elia

* http://www2.edu.fi/magazinefactory/magazines/projectmyweek/