Φροντιστήρια στο Ίντερνετ

Λήδα Παπαδοπούλου, εφ. Ελευθεροτυπία, 14/10/2006

Αν στην Ελλάδα η έννοια του φροντιστηρίου είναι συνυφασμένη με το σχολείο -συχνά από την αρχή ώς το τέλος της επίσημης εκπαιδευτικής διαδικασίας-, σε χώρες όπως η Βρετανία και οι ΗΠΑ συνίσταται συνήθως σε μια περιστασιακή έξτρα βοήθεια, κατά κανόνα σε περιόδους εξετάσεων. Τα τελευταία χρόνια, όμως, ο αριθμός των μαθητών που έχουν ανάγκη αυτή τη βοήθεια αυξάνεται, όπως άλλωστε αυξάνεται και το χρονικό διάστημα για το οποίο την επιζητούν. Κι αν οι Έλληνες μαθητές συναντώνται με τον φροντιστή τους στο σπίτι ή στο φροντιστήριο της γειτονιάς, πολλοί Βρετανοί κι Αμερικανοί συνομήλικοί τους δεν τον συναντούν διά ζώσης ποτέ, διότι βρίσκεται στην... Ινδία. Ενα νέο σύστημα υποστηρικτικής διδασκαλίας μέσω Ιντερνετ εδραιώνει την παγκοσμιοποίηση στην παιδεία.

Η δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας που προσφέρει το Διαδίκτυο δεν αφορά πλέον μόνο τα διάφορα φόρουμ συζήτησης ή τις επαγγελματικές τηλε-διασκέψεις, αλλά και την ίδια τη διαδικασία μάθησης. Κι αφού στη Βρετανία οι καλοί φροντιστές είναι πολύ λίγοι ή πολύ ακριβοί, οι Ινδοί προσφέρουν μια καλή εναλλακτική επιλογή.

Εκατοντάδες καθηγητές από όλη την Ινδία έχουν στρατολογηθεί για να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση για φροντιστές ον-λάιν, ιδίως σε αντικείμενα όπως τα μαθηματικά και οι άλλες θετικές επιστήμες. Είναι οι τομείς στους οποίους Βρετανοί κι Αμερικανοί μαθητές δείχνουν να περνούν κρίση. Οι φροντιστές του Διαδικτύου παρέχουν εξατομικευμένη βοήθεια, ανάλογα με το πρόγραμμα και τις ανάγκες τού ενδιαφερόμενου. Κάποιοι εργάζονται σε οργανωμένα κέντρα, δεχόμενοι κλήσεις από μαθητές στην Ευρώπη και, την Αμερική, ενώ άλλοι καθοδηγούν τους απελπισμένους 15άρηδες στα μυστηριώδη μονοπάτια της άλγεβρας από τον υπολογιστή του σπιτιού τους.

Τα μαθήματα γίνονται μέσω μιας «λευκής οθόνης» που λειτουργεί ως πίνακας και επιτρέπει σε μαθητή και καθηγητή να παρακολουθούν ο ένας τις σημειώσεις του άλλου, να σχεδιάζουν γεωμετρικά σχήματα και να λύνουν μαζί εξισώσεις, χρησιμοποιώντας -αντί κιμωλίας- το ποντίκι.

Κάποιοι διορατικοί επιχειρηματίες είδαν τις οικονομικές προοπτικές αυτού του είδους παροχής υπηρεσιών στη Δύση κι έτσι η εκπαίδευση ον-λάιν τροφοδοτεί αυτή τη στιγμή έναν νέο επιχειρηματικό κλάδο. Ο Κρίσναν Γκάνες είναι ιδρυτής της Tutorvista που από τον περασμένο μήνα παρέχει φτηνή ον-λάιν διδασκαλία στο Ηνωμένο Βασίλειο: απεριόριστη βοήθεια για 50 λίρες τον μήνα. Όπως λέει στον «Ομπζέρβερ», «η εκπαίδευση αποτελεί αυτήν την περίοδο πηγή προβληματισμού στη Βρετανία. Δεν υπάρχουν τα κεφάλαια για αρκετούς καθηγητές στα σχολεία και είναι σχεδόν αδύνατο, για τα παιδιά να έχουν εξατομικευμένη βοήθεια. Μπορεί ο Τόνι Μπλερ να έχει τα χρήματα για τα ιδιαίτερα φροντιστήρια των παιδιών του, αλλά οι περισσότεροι γονείς όχι».

Τα εκπαιδευτικά στάνταρ της Ινδίας παρουσιάζουν βέβαια τεράστιες διαφορές από κρατίδιο σε κρατίδιο, ωστόσο υπάρχει παραδοσιακά μια πολύ καλή υποδομή στη διδασκαλία των μαθηματικών. Οι Ινδοί καθηγητές δηλώνουν μάλιστα ότι δεν έχουν εντυπωσιαστεί ιδιαιτέρως από το ακαδημαϊκό επίπεδο των Βρετανών μαθητών. Οι ίδιοι φροντίζουν, πάντως, να πλησιάζουν όσο το δυνατόν περισσότερο στον κώδικα επικοινωνίας των πελατών τους. Έτσι, περνούν από εντατική εκπαίδευση, προκειμένου να εξασκηθούν σε μια πιο ουδέτερη προφορά της αγγλικής γλώσσας και κάνουν μαθήματα εξοικείωσης με τη σύγχρονη βρετανική κουλτούρα.

Εάν απευθύνονται κυρίως στην αμερικανική αγορά, υιοθετούν την ανάλογη προφορά και χρήση της γλώσσας. Για πιο φυσική και άμεση επικοινωνία, έχουν στη διάθεσή τους ένα ειδικό γλωσσάριο βρετανικής αργκό, ώστε να αναγνωρίζουν τις ιδιαίτερες εκείνες εκφράσεις με τις οποίες οι έφηβοι κάθε γενιάς προσπαθούν να αυτοπροσδιοριστούν ως ξεχωριστή ομάδα. Συχνά δημιουργείται μια σχέση με ολόκληρη την οικογένεια, καθώς πολλοί γονείς κάθονται δίπλα στον υπολογιστή προσπαθώντας να μάθουν τα βασικά μαζί με τα παιδιά τους.

Δεν υπάρχει φυσικά αμφιβολία ότι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα αυτού του συστήματος είναι το οικονομικό. Ο Κ. Γκάνες σπεύδει, πάντως, να διαβεβαιώσει ότι στόχος της προσέγγισης δεν είναι η στέρηση θέσεων εργασίας από τη Δύση. «Προσπαθούμε», λέει, «να βοηθήσουμε τους Βρετανούς μαθητές να έχουν καλύτερη απόδοση και να αποφοιτήσουν με περισσότερα προσόντα, ώστε να είναι ισχυρότεροι στην αγορά εργασίας και να μη χάνουν αργότερα τις δουλειές τους». Μια αρκετά καλή, αν και, όπως αποδεικνύεται εκ των πραγμάτων, καθόλου απαραίτητη διαφημιστική απόπειρα εκ μέρους ενός έξυπνου επιχειρηματία: γιατί, εκεί όπου λειτουργεί ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης στην πιο καθαρή του μορφή, το μάρκετινγκ μάλλον περισσεύει.