Ρεκόρ αναβαθμολογήσεων γραπτών

Απόστολος Λακασάς, εφ. Καθημερινή 24/6/2009

Για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια διπλασιάστηκαν σε μαθήματα ακόμη και θετικής κατεύθυνσης

Τα στρεβλά του συστήματος εισαγωγής στα ΑΕΙ ως προς τη βαθμολόγηση των γραπτών, καταδεικνύει η φετινή εκτίναξη του αριθμού των αναβαθμολογήσεων. Για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια σε μαθήματα ακόμη και θετικής κατεύθυνσης διπλασιάστηκαν οι αναβαθμολογήσεις (δηλαδή, ο βαθμός του πρώτου από τον δεύτερο βαθμολογητή απείχε πάνω από 12 μονάδες με άριστα το 100, με αποτέλεσμα το γραπτό να πάει σε τρίτο βαθμολογητή). Η αύξηση των αναβαθμολογήσεων αποδίδεται στο ότι φέτος για πρώτη φορά ο πρώτος βαθμολογητής δεν σημείωνε τις παρατηρήσεις του επάνω στο γραπτό, με αποτέλεσμα ο δεύτερος βαθμολογητής να μένει χωρίς να γνωρίζει τι «μάρκαρε» ο πρώτος βαθμολογητής.

Πάντα πρώτα...

Ενδεικτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας οι αναβαθμολογήσεις στα γραπτά της Ιστορίας Γενικής Παιδείας από 5,79% πέρυσι φέτος διπλασιάστηκαν στο 11,94%. Επίσης, στα Αρχαία Ελληνικά θεωρητικής κατεύθυνσης από 6,58% το 2008, φέτος αναβαθμολογήθηκε το 10,28% των γραπτών. Βέβαια, πρώτα σε αναβαθμολογήσεις παρέμειναν (όπως συμβαίνει εδώ και χρόνια) τα μαθήματα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας θεωρητικής κατεύθυνσης (24,73%) και της Νεοελληνικής Γλώσσας γενικής παιδείας (22,11%). Ομως, εντυπωσιακή ήταν η αύξηση των αναβαθμολογήσεων όχι μόνο σε θεωρητικά μαθήματα (στα οποία ο κάθε βαθμολογητής μπορεί να αξιολογήσει και με υποκειμενικά στοιχεία τις απαντήσεις, έχοντας υπόψη του τις κατευθύνσεις που δίνει η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων) αλλά και σε θετικά μαθήματα. Στα Μαθηματικά των υποψηφίων της τεχνολογικής κατεύθυνσης αναβαθμολογήθηκε φέτος το 2,23% των γραπτών από 1,38% πέρυσι.

Ο κίνδυνος των μεγάλων αναβαθμολογήσεων είχε επισημανθεί ήδη πριν από τις εξετάσεις από βαθμολογητές. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ύστερα από την αλλαγή στον τρόπο βαθμολόγησης οι βαθμολογητές διαμαρτυρήθηκαν διότι κατά τη γνώμη τους θα υπήρχαν μεγάλες αποκλίσεις στους βαθμούς των δύο βαθμολογητών, με αποτέλεσμα να πλήττεται η αξιοπιστία τους. Αυτό δείχνει, φυσικά, την ανασφάλειά τους. Ομως, η έλλειψη εμπιστοσύνης στους βαθμολογητές τροφοδοτεί την παπαγαλία της εξεταστέας ύλης από τους μαθητές. «Για να αποφύγουμε την αξιολογική κρίση του διορθωτή, οδηγηθήκαμε σε ερωτήσεις που ζητούν πιστή αποτύπωση των γνώσεων του μαθητή, ώστε να είναι αντικειμενικότερη και ευκολότερη η βαθμολόγηση» ανέφερε στην «Κ» ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Δημήτρης Ματθαίου. Ομως, αυτό οδήγησε σε μία μηχανιστική ανάγνωση της εξεταστέας ύλης από τους υποψηφίους. «Τα παιδιά φθάνουν να παπαγαλίζουν ακόμη και ολόκληρες... εκθέσεις!» ανέφερε στην «Κ» η φιλόλογος σε φροντιστήριο κ. Ελένη Σιαχάμη. Το ζήτημα του τρόπου βαθμολόγησης αναμένεται να είναι μεταξύ εκείνων που θα απασχολήσουν τον εθνικό διάλογο για το νέο σύστημα εισαγωγής, αφού θα πρέπει να βρεθεί λύση για την όσο το δυνατόν αντικειμενική αξιολόγηση της κριτικής ικανότητας των υποψηφίων και όχι της ικανότητάς τους να παπαγαλίζουν.

 [+] ΓPAΦHMA