Το τέλος του μαυροπίνακα

Μάνος Χαραλαμπάκης, εφ. Τα Νέα, 30/9/2009

Ηλεκτρονικοί- διαδραστικοί πίνακες σε σχολεία της Κηφισιάς

«Τo μάθημα έχει γίνει ευχάριστο». «Είναι πιο ενδιαφέρον». «Είναι σαν παιχνίδι». Οι μαθητές της Στ΄ τάξης έχουν κάθε λόγο να είναι ενθουσιασμένοι. Από την αρχή της σχολικής χρονιάς τη θέση του κλασικού πίνακα έχει πάρει ένας διαδραστικός που μοιάζει με μεγάλη οθόνη υπολογιστή.

Έτσι, με τη βοήθεια ενός προτζέκτορα και ενός λάπτοπ, που υπάρχουν σταθερά στην τάξη, τα παιδιά αντιμετωπίζουν την παράδοση του μαθήματος- που κάποιες φορές είναι ανιαρή- σαν τα ηλεκτρονικά παιχνίδια που παίζουν στους υπολογιστές. Με τη διαφορά ότι εδώ πρόκειται για ένα παιχνίδι που παρέχει γνώσεις.

Ηλεκτρονικός πίνακας και ηλεκτρονικός υπολογιστής σε τάξη δημοτικού σχολείου; Όχι, δεν πρόκειται για πλάκα. Το σχολείο όπου το μάθημα γίνεται με τη βοήθεια ηλεκτρονικού διαδραστικού πίνακα και ηλεκτρονικού υπολογιστή δεν βρίσκεται στη... Φινλανδία. Είναι στην Ελλάδα· το 7ο Δημοτικό Κηφισιάς.

Δημοτικά κονδύλια

Αλλά μη φανταστεί κανείς ότι όλα αυτά αποτελούν κάποιο πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας. Οι υπεύθυνοι του Δήμου Κηφισιάς είδαν και αποείδαν και αποφάσισαν να εντάξουν μόνοι τους το σκανδιναβικό μοντέλο εκπαίδευσης στα σχολεία της περιοχής. Από φέτος δηλαδή, με κονδύλια του δήμου, όλα τα δημοτικά σχολεία εξοπλίζονται σταδιακά με διαδραστικούς πίνακες. Πίνακες όπου πάνω τους μπορούν να προβάλλονται σημειώσεις των δασκάλων, εικόνες, βιντεάκια, ασκήσεις. Και βέβαια πάνω στον πίνακα θα μπορούν να γράφουν οι μαθητές, αφού θα λειτουργεί και ως οθόνη αφής. Όσο για την κιμωλία, έχει καταργηθεί. Ακόμη και ένας μικρός φορητός πίνακας που υπάρχει δίπλα στον διαδραστικό διαθέτει μαρκαδόρο.

«Ήδη έχουμε τοποθετήσει 18 διαδραστικούς πίνακες που καλύτπουν το 20% των σχολικών αιθουσών του δήμου μας. Μέχρι το τέλος του χρόνου τα μισά τμήματα των δημοτικών σχολείων θα έχουν διαδραστικους πίνακες», λέει στα «ΝΕΑ» ο κ. Βασίλης Ξυπολυτάς, υπεύθυνος παιδείας και σχολικής μέριμνας στον δήμο αλλά κι αυτός που είχε την ιδέα.

Οι μαθητές

Μία και μόνο ερώτηση των «ΝΕΩΝ» προς τους μαθητέςπώς είναι το μάθημα με τον διαδραστικό πίνακα- ήταν αρκετή για να εκδηλώσουν τον ενθουσιασμό τους και να πέφτουν βροχή οι απαντήσεις. «Στον διαδραστικό πίνακα όλα φαίνονται πιο ωραία. Μαθαίνουμε καλύτερα έτσι», είπε ο μαθητής Θανάσης Λέντης. Άλλοι συμμαθητές του τόνιζαν επίσης ότι τους βοηθάει στα τεστ και άλλοι περιέγραφαν πόσο ενδιαφέρον ήταν να παρακολουθούν στον διαδραστικό πίνακα την κίνηση των πλανητών, την έκλειψη της Σελήνης, τα μέρη του κυττάρου. Άλλωστε, αυτός ο πίνακας- σε αντίθεση με τον κλασικό- έχει χρώματα όπως και η οθόνη του υπολογιστή.

Με λάπτοπ

Εντυπωσιασμένοι είναι και οι εκπαιδευτικοί. «Είμαι κι εγώ ενθουσιασμένη. Ετοιμάζω καθημερινά μία περίληψη στον ηλεκτρονικό υπολογιστή, τα κυριότερα σημεία για τα μαθήματα που θα παραδώσω στα παιδιά. Και στη συνέχεια από το λάπτοπ μεταφέρω το υλικό στον πίνακα», εξηγεί η δασκάλα των παιδιών κ. Ελένη Πατσαρού. Συμπληρώνει όμως ότι μολονότι ο υπολογιστής και ο διαδραστικός πίνακας αποτελούν ένα εργαλείο «σε καμία περίπτωση δεν πρέπει και δεν θέλω να υποβαθμιστεί ο ρόλος του δασκάλου, που είναι σημαντικός». Και μπορεί στην αρχή μερικοί από τους εκπαιδευτικούς να δυσκολεύονται λίγο να συνηθίσουν τον υπολογιστή και τον καινούργιο πίνακα, όποτε όμως τα βρίσκουν... σκούρα, έχουν τη βοήθεια των παιδιών, που αποτελούν τη γενιά της τεχνολογίας

«ΠΙΟ ΩΡΑΙΑ»: «Στον διαδραστικό πίνακα όλα φαίνονται πιο ωραία. Μαθαίνουμε καλύτερα έτσι» λένε οι μαθητές

Διδασκαλία από το σπίτι

Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ μάθηση είναι εδώ. Εκτός από τον διαδραστικό πίνακα, σύντομα τα σχολεία του Δήμου Κηφισιάς θα διαθέτουν και διαδραστική ιστοσελίδα (www.internetschool.gr)- e- learning. Σε αυτήν θα υπάρχει πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο οι μαθητές και οι γονείς θα μπορούν να διαχειριστούν και από το σπίτι. Θα υπάρχουν δηλαδή μαγνητοσκοπημένα μαθήματα, τα σχολικά βιβλία που έχουν εκδοθεί σε ηλεκτρονική μορφή, η ύλη από την παράδοση κάθε ημέρας. Ακόμη, εκεί οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να ανακοινώνουν και να καταθέτουν εργασίες και οι μαθητές να βλέπουν ύλη από παλιά διαγωνίσματα.

Επίσης θα υπάρχει δυνατότητα να δημιουργηθούν online βιβλιοθήκες, λευκώματα (κατά τα πρότυπα του facebook), αλλά και εκπαιδευτικά παιχνίδια. Όπως λέει ο κ. Ξυπολυτάς, η ιστοσελίδα του e-learning που αυτό το διάστημα βρίσκεται στο στάδιο της υλοποίησης, «έχει σχεδιαστεί στα πρότυπα του elearning του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, στο οποίο είχα και εκπαιδευτική εμπειρία. Στόχος μας είναι τα σχολεία μας να γίνουν πρότυπα στην ηλεκτρονική εκπαίδευση».

Ουραγός η Ελλάδα

ΛΙΓΟΣΤΕΣ είναι οι αίθουσες στην Ελλάδα που διαθέτουν διαδραστικούς πίνακες και ηλεκτρονικούς υπολογιστές, ενώ μόλις το περασμένο καλοκαίρι ανακοινώθηκε ότι θα δοθούν δωρεάν φορητοί υπολογιστές στην Α΄ Γυμνασίου. Στην Ευρώπη παρόμοιος εξοπλισμός έχει μπει στη ζωή των μαθητών και των εκπαιδευτικών εδώ και χρόνια. Για παράδειγμα, στη Μεγάλη Βρετανία διαδραστικοί πίνακες υπάρχουν περίπου στο 98% των σχολείων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και στο 100% στην Πρωτοβάθμια. Όσο για το σύστημα ηλεκτρονικής εκπαίδευσης (e-learning) χρησιμοποιείται από πολλές χώρες της Ευρώπης, κυρίως από τις σκανδιναβικές. Οι μαθητές στη Φινλανδία ενημερώνονται για το εάν υπάρχουν αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα και διαβάζουν τα μαθήματα μέσω υπολογιστή.