«Σχίσμα» στα Mετέωρα!

Ματίνα Ηρειώτου-Γιώργος Βουνάτσος, εφ. Τα Νέα, 3/3/2006

Aποκολλήθηκε βράχος 500 τόνων ύστερα από εργασίες για τη διαπλάτυνση του δρόμου

Οι ανθρώπινες παρεμβάσεις για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών στα Μετέωρα ευθύνονται, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, για την αποκόλληση ενός τεράστιου βράχου «στη σκιά» της Μονής Ρουσάνου, το βράδυ της περασμένης Παρασκευής, κατά τη διάρκεια μιας ιδιαίτερα ισχυρής καταιγίδας.

H κατάρρευση του βράχου (βάρους 500 τόνων) δεν επηρέασε τη Μονή Ρουσάνου - αφού είναι χτισμένη στην κορυφή άλλου βράχου. Όμως ο δρόμος από το Καστράκι προς τα Μετέωρα έχει κλείσει για τα μεγάλα οχήματα και τα λεωφορεία, ενώ καταβάλλονται προσπάθειες για αποκατάσταση της κυκλοφορίας

Οι εργασίες για τη διαπλάτυνση του δρόμου από το Καστράκι προς τα Μετέωρα, που έγιναν προκειμένου να υπάρχει πλέον η δυνατότητα στάθμευσης αυτοκινήτων, εκτιμάται ότι είχαν επηρεάσει τη στατικότητα του βράχου που αποκολλήθηκε - σε συνδυασμό με την καθίζηση του εδάφους λόγω της έντονης βροχόπτωσης. Έτσι ο τεράστιος βράχος, το βάρος του οποίου υπολογίζεται ότι φθάνει περίπου τους πεντακόσιους τόνους, έπεσε στον δρόμο σπάζοντας την άσφαλτο.

«Ήταν λίγο πριν από τις δέκα το βράδυ της περασμένης Παρασκευής. Ευτυχώς, δεν περνούσε κάποιο αυτοκίνητο εκείνη την ώρα», είπε στα «NEA» ο κ. Ντ. Καρακώστας, αντιδήμαρχος Καλαμπάκας. «H καθίζηση δεν επηρέασε τη Μονή Ρουσάνου - αφού είναι χτισμένη στην κορυφή άλλου βράχου - όμως ο δρόμος από το Καστράκι προς τα Μετέωρα έχει κλείσει για τα μεγάλα οχήματα και τα λεωφορεία», πρόσθεσε.

Από το 1415

H Μονή Ρουσάνου, που χτίσθηκε το 1415, φιλοξενεί σήμερα 14 μοναχές. Είναι το ένα από τα έξι μοναστήρια που λειτουργούν σήμερα στα Μετέωρα. Οι έλεγχοι που έγιναν έδειξαν ότι δεν έχει επηρεασθεί ο βράχος πάνω στον οποίο είναι χτισμένη και ότι δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος, τόσο για τις μοναχές όσο και για τους επισκέπτες που προσεγγίζουν τις μονές της περιοχής από την πλευρά της Καλαμπάκας.

Συνεργεία της Νομαρχίας Τρικάλων άρχισαν τις εργασίες για την απομάκρυνση του βράχου από τον δρόμο. Ο μόνος τρόπος για να γίνει αυτό, όμως, είναι να ανατινάξουν οι τεχνικοί τα κομμάτια του βράχου. Κάτι τέτοιο όμως απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή, αφού μια ισχυρή έκρηξη θα έθετε σε κίνδυνο το ίδιο το φυσικό μνημείο: τους βράχους των Μετεώρων! Έτσι, θα γίνουν μικρές, ελεγχόμενες εκρήξεις φουρνέλων, για τις οποίες υπολογίζεται ότι θα χρησιμοποιηθούν πάνω από 120 κιλά δυναμίτιδας. H εν λόγω διαδικασία θα διαρκέσει πάνω από είκοσι ημέρες, υπό την προϋπόθεση ότι ο καιρός θα είναι σύμμαχος των συνεργείων της Νομαρχίας.

Πώς δημιουργήθηκαν οι βράχοι

ΟΙ BPAXOI των Μετεώρων συνιστούν ένα θέαμα μοναδικό στον κόσμο. Γεωλόγοι και ιστορικοί, μάλιστα, έχουν διατυπώσει μια σειρά από διαφορετικές θεωρίες για τον τρόπο με τον οποίο δημιουργήθηκαν.

H επικρατέστερη θεωρία είναι εκείνη του Γερμανού γεωλόγου Αλ. Φίλιπσον, ο οποίος ήρθε στην Ελλάδα στα τέλη του 19ου αιώνα. Σύμφωνα με την εν λόγω θεωρία, πριν από εκατομμύρια χρόνια στην περιοχή υπήρχε ένας μεγάλος ποταμός. Οι βράχοι των Μετεώρων δημιουργήθηκαν από μια μεγάλη μάζα από ποταμίσιες πέτρες, άμμο και λάσπη, συστατικά που συσσωματώθηκαν και σχημάτισαν έναν ενιαίο κώνο κάτω από την επιφάνεια των υδάτων του ποταμού. Όταν αργότερα - λόγω γεωλογικών αλλαγών - τα νερά της θεσσαλικής λίμνης κατέληξαν στο Αιγαίο, αυτός ο ενιαίος όγκος διαχωρίστηκε σε επιμέρους τμήματα εξαιτίας της διαβρωτικής δράσης του νερού, των δυνατών ανέμων, των ισχυρών βροχοπτώσεων και των σεισμικών δονήσεων, σχηματίζοντας λόφους και βράχους σε διάφορα σχήματα και μεγέθη. Οι βράχοι των Μετεώρων αποτελούν χώρο προσευχής αρχικά ερημιτών και στη συνέχεια μοναχών εδώ και χίλια χρόνια.

Τα Μετέωρα έχουν χαρακτηρισθεί από την UNESCO ως «Διατηρητέο Μνημείο της Ανθρωπότητας» και τα μοναστήρια τους συγκαταλέγονται στα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς γιατί αποτελούν ένα μοναδικό αρμονικό συνταίριασμα βυζαντινής αρχιτεκτονικής και φυσικής ομορφιάς. Τα κτίσματα των μονών μοιάζουν με συνέχεια των βράχων, σαν μια φυσική απόληξή τους!