Αρχική σελίδα → Προσωπικά Ενδιαφέροντα → Ζωγραφική

Ευτυχία «λέει» το χαμόγελο της Mόνα Λίζα

Μαίρη Αδαμοπούλου, Τα Νέα, 16/12/2005

EΠIΣTHMΟNIKH AΠΟKPYΠTΟΓPAΦHΣH ΣTΟ AMΣTEPNTAM

Πολλή ευτυχία, ολίγη από αηδία και φόβο και ελάχιστη οργή «διάβασαν» στο αινιγματικό χαμόγελο της Τζοκόντα οι επιστήμονες

Ζηλεύετε το χαμόγελο της Μόνα Λίζα; Περνάτε ώρες μπροστά στον καθρέφτη προσπαθώντας να πετύχετε το αινιγματικό - και σύμφωνα με κάποιους σέξι - χαμόγελο του διασημότερου έργου τέχνης διά χειρός Λεονάρντο Ντα Βίντσι και ένα από τα πιο πολυσυζητημένα στην Ιστορία της Τέχνης;

Δεν θέλει κόπο. Το μόνο που χρειάζεται είναι η συνταγή. Και οι επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Άμστερνταμ την έχουν, χάρη στη βοήθεια ηλεκτρονικού υπολογιστή, που κατάφερε να... αναγνωρίσει πώς αισθανόταν η Μόνα Λίζα όταν πόζαρε για τον Λεονάρντο. Συστατικά και αναλογίες έχουν ως εξής: «Ανακατεύουμε» 83% ευτυχία με 9% αηδία, 6% φόβο και 2% θυμό - σύμφωνα πάντα με όσα δημοσιεύονται στην επιστημονική επιθεώρηση «New Scientist» - και έχουμε το χαμόγελο της Τζοκόντα.

Για να αποκαλυφθεί η μυστική συνταγή δεν χρειάστηκε παρά ο υπολογιστής να αναλύσει χαρακτηριστικά, όπως οι ρυτίδες των χειλιών και εκείνες που σχηματίζονται γύρω από τα μάτια, και να συγκριθούν με χαρακτηριστικά νεαρών γυναικείων προσώπων, που έχουν καταχωρηθεί σε βάση δεδομένων, πρόγραμμα που πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Ιλινόις.

H νέα αυτή θεωρία έρχεται να ανατρέψει προηγούμενη, που ήθελε την Τζοκόντα να υποφέρει από τη συνήθεια να τρίζει τα δόντια της στη διάρκεια του ύπνου ή όταν βρισκόταν σε ψυχική αναστάτωση, και «αποκάλυψε» πως η πίεση που αισθανόταν όταν πόζαρε στον Ντα Βίντσι μπορεί να την έκανε να τρίζει πεισματικά και ασυνείδητα τα δόντια της, γεγονός που σχημάτισε το χαμόγελο στο πρόσωπό της.

Ακόμη όμως και αν επιτέλους η επιστημονική έρευνα κατέληξε στο ότι η Μόνα Λίζα ήταν ευτυχισμένη, εξακολουθεί να μην έχει λύσει το μυστήριο της ταυτότητάς της. Και μπορεί πολλοί από τους εκατομμύρια επισκέπτες που σχηματίζουν ουρά στο Μουσείο του Λούβρου να πιστεύουν πως αντικρύζουν τη Λίζα Γκεραρντίνι, σύζυγο του εύπορου εμπόρου μεταξιού, Φραντζέσκο ντελ Τζοκόντο (εξ ου και η επωνυμία τού πίνακα ως Τζοκόντα), αλλά οι επιστήμονες δεν σταματούν να «εκδίδουν» και νέες ταυτότητες για το πρόσωπό της και να βλέπουν ακόμη και τον ίδιο τον Λεονάρντο Ντα Βίντσι πίσω από το διασημότερο πορτρέτο του κόσμου.