«Kάτω από τη βάση» οι Έλληνες μαθητές

Ρούσσος Βρανάς, εφ. Τα Νέα, 7/12/2004

Eιδικοί έβαλαν διαγώνισμα σε 500.000 15χρονους από 41 χώρες

Από τους τελευταίους μεταξύ των μαθητών των χωρών του ανεπτυγμένου δυτικού κόσμου είναι όσον αφορά στις επιδόσεις τους οι μαθητές της Ελλάδας, σύμφωνα με μεγάλη διεθνή έρευνα την οποία διεξήγαγε ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης.

H έρευνα με τίτλο «Πρόγραμμα διεθνούς αξιολόγησης μαθητών» ήταν αφιερωμένη κυρίως στα μαθηματικά, αλλά έλαβε υπόψη και άλλους μαθησιακούς παράγοντες, βάσει των οποίων συνέταξε έναν πίνακα με τις επιδόσεις των μαθητών από τις χώρες-μέλη του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (η Βρετανία δεν ελήφθη υπόψη λόγω μη έγκαιρης αποστολής δεδομένων στις αρμόδιες υπηρεσίες του Οργανισμού). Ο ΟΟΣΑ έλαβε υπόψη του τις επιδόσεις 500.000 μαθητών ηλικίας 15 ετών από 41 χώρες. Οι μαθητές εξετάστηκαν σε ένα δίωρο τεστ μαθηματικών, καθώς επίσης και στην ικανότητά τους να λύνουν προβλήματα, στις φυσικές επιστήμες και στην ικανότητά τους να κατανοούν ένα κείμενο που διαβάζουν.

Όσον αφορά τις επιδόσεις των μαθητών της στα μαθηματικά, η Ελλάδα είναι η τελευταία από τις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον πίνακα που έδωσε στη δημοσιότητα ο ΟΟΣΑ. Στην 27η θέση, μόλις ξεπερνάει την Τουρκία και το Μεξικό. Στην 26η θέση βρίσκονται οι μαθητές της Ελλάδας όσον αφορά στην ανάγνωση και την αφομοίωση κειμένων, πίσω από τους μαθητές της Ιταλίας και μπροστά από τους μαθητές της Σλοβακίας, της Τουρκίας και του Μεξικού. Σε αυτόν τον τομέα, στην κορυφή βρίσκονται η Φινλανδία, η Κορέα και ο Καναδάς. Στην 26η θέση βρίσκεται η Ελλάδα και στις φυσικές επιστήμες, μπροστά από τη Δανία, την Πορτογαλία, την Τουρκία και το Μεξικό.

Οι διαφορές

H έρευνα εξετάζει και τις διαφορές μεταξύ των επιδόσεων των αγοριών και κοριτσιών στα μαθηματικά. Τα αγόρια φαίνεται να τα καταφέρνουν καλύτερα στα πολύωρα τεστ από τα κορίτσια, που όμως είναι καλύτερα στη λύση προβλημάτων.

Οι Κορεάτες έκαναν... ρεκόρ

H ΦΙΝΛΑΔΙΑ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ στην κορυφή. Οι μαθητές της «αριστεύουν» στους πίνακες του ΟΟΣΑ, τόσο στα μαθηματικά, όσο και στην ανάγνωση και αφομοίωση κειμένων. Έκπληξη αποτελεί η 24η θέση των Ηνωμένων Πολιτειών, δεδομένου ότι δαπανά τεράστια ποσά για την παιδεία. «Δαπανούν πολλά για την παιδεία, αλλά προφανώς η επένδυσή τους δεν αποδίδει και τόσο καλά», δήλωσε ο Αντρέας Σλάιχερ, ο συντονιστής της έρευνας του ΟΟΣΑ. Από τα αξιοσημείωτα του πίνακα είναι ότι, μέσα σε μία γενιά, η Κορέα σκαρφάλωσε από τις τελευταίες θέσεις στη 2η θέση. Αντίθετα, μέσα σε μία γενιά, οι ΗΠΑ και η Γερμανία έπεσαν από την κορυφή του πίνακα κάτω από τη μέση. Αν ληφθούν υπόψη οι πολύ καλές επιδόσεις των κοριτσιών στη λύση προβλημάτων, όπως λέει ο Σλάιχερ, τότε τα αποτελέσματα της έρευνας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι τα κορίτσια δεν έχουν λιγότερες ικανότητες από τα αγόρια στα μαθηματικά, αλλά ότι δεν αντιδρούν θετικά στον τρόπο με τον οποίο τα διδάσκουν τα σχολεία.