Οι μαθητές πρέπει να πηγαίνουν αργά στο σχολείο

Εφημερίδα Το Βήμα, 20/7/2006

Εκτιμήσεις γερμανών γιατρών έπειτα από έρευνα που εξέτασε τις θετικές συνέπειες του ύπνου

Οι μαθητές θα έπρεπε να ξεκινάνε τα μαθήματα στο σχολείο τους στις εννέα ή στις δέκα το πρωί και όχι νωρίτερα, εκτιμούν γερμανοί γιατροί έπειτα από έρευνα η οποία εξέτασε τις θετικές συνέπειες του ύπνου. «Πιο πολύς ύπνος σημαίνει πιο δημιουργική και παραγωγική κοινωνία» καταλήγει το σχετικό πόρισμα της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Μονάχου. Ενώ κατά κανόνα όσοι Ξυπνάνε από τα χαράματα, ακόμη και οι συνηθισμένοι σε αυτή τη δοκιμασία μαθητές ή εργάτες, υποβάλλουν σε δοκιμασία την υγεία τους.

«Περισσότερος ύπνος σημαίνει πιο δημιουργική και παραγωγική κοινωνία» εξηγεί ο καθηγητής Ιατρικής Τιλ Ρένεμπεργκ. Και τονίζει: «Υπάρχουν ασφαλώς διαφοροποιήσεις. Τα μωρά και τα μικρά παιδιά ξυπνάνε νωρίς. Από την άλλη, οι έφηβοι πάνε όσο πιο αργά γίνεται στο κρεβάτι, ενώ οι ηλικιωμένοι κοιμούνται νωρίς. Για όλους όμως ισχύει πως το ρολόι στο οποίο θα πρέπει να υπακούουν είναι το εσωτερικό ρολόι του ανθρώπινου οργανισμού και όχι το ξυπνητήρι. Αν υπακούουν στο ξυπνητήρι τότε συχνά ταλαιπωρούν το σώμα».

Μάλιστα, ο καθηγητής Ρένεμπεργκ μίλησε και για «κοινωνικό τζετ λανγκ». «Αν το εσωτερικό μου ρολόι», είπε, «λέει πως πρέπει να κοιμηθώ δύο ή τρεις ώρες παραπάνω κάθε ημέρα και δεν το κάνω, είναι σαν να δουλεύω στη Μόσχα και να ζω στο Μόναχο και αυτό είναι ένα κοινωνικό τζετ λανγκ».

Μας αρρωσταίνουν οι λίγες ώρες ύπνου

Πέννυ Μπουλούτζα, εφ. Καθημερινή, 22/7/2006

Καλύτερη υγεία έχουν όσοι υπακούουν το «εσωτερικό» ρολόι όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα του ύπνου. Αντίθετα όσοι ρυθμίζουν τον ύπνο τους με βάση το ξυπνητήρι και ξυπνάνε από τα χαράματα, έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να εκδηλώσουν ασθένειες και να γίνουν καπνιστές. Αυτό προέκυψε από έρευνα της Ιατρικής σχολής του Μονάχου, η οποία δημοσιοποιήθηκε στην ιστοσελίδα της «Nτόιτσε Bέλε».

Όπως ανέφερε σχολιάζοντας την έρευνα ο καθηγητής του Ινστιτούτου Ιατρικής ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Μονάχου κ. Tιλ Pένεμπεργκ, το εσωτερικό ρολόι είναι ο χρόνος που μοιράζει ένας άνθρωπος μεταξύ ημέρας και νύχτας και ποικίλει ανάλογα τον τύπο του ατόμου και την ηλικία του. Π.χ. τα μωρά και τα μικρά παιδιά ξυπνάνε νωρίς, οι έφηβοι κοιμούνται αργά και οι ηλικιωμένοι νωρίς. Όλοι όμως, σύμφωνα με τον καθηγητή θα πρέπει να υπακούουν στο εσωτερικό τους ρολόι και όχι στο ξυπνητήρι, καθώς σε αντίθετη περίπτωση οι επιπτώσεις είναι μεγάλες, και είναι ενδεικτικό ότι αυξάνονται οι πιθανότητες το άτομο να γίνει καπνιστής και να εκδηλώσει ψυχικές και σωματικές παθήσεις. Μάλιστα, όπως δήλωσε ο καθηγητής «ακόμα και μισή ώρα λιγότερου ύπνου απ’ όσο απαιτεί το σώμα μας, σε διάρκεια χρόνου, έχει αρνητικά αποτελέσματα».

Στη χώρα μας πρόσφατες επιδημιολογικές έρευνες κατέδειξαν ότι το 25% των ενηλίκων δεν είναι ικανοποιημένο με την ποσότητα και την ποιότητα του ύπνου τους. Ούτως ή άλλως, σύμφωνα με τους ειδικούς ερευνητές, οι σύγχρονοι άνθρωποι καταναλώνουν κοιμώμενοι 20% λιγότερο χρόνο σε σχέση με ό,τι συνέβαινε πριν από 100 χρόνια, εξαιτίας του τρόπου ζωής και των παρατεταμένων ωρών εργασίας-διασκέδασης. H μικρή διάρκεια ύπνου είναι ένα φαινόμενο που παρατηρείται και στις μικρές ηλικίες και είναι ενδεικτικό ότι, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα σε μαθητές Γυμνασίου από την Αθήνα, η μέση διάρκεια ύπνου των εφήβων είναι οι 7 ώρες έναντι 8,5 ωρών που είναι σύμφωνα με τους ειδικούς γιατρούς το «φυσιολογικό» για τη συγκεκριμένη ηλικιακή περίοδο. Κατά μέσο όρο οι μαθητές γυμνασίου που συμμετείχαν στην έρευνα «πέφτουν» για ύπνο στις 00.20 και ξυπνούν στις 7.15 π.μ. Τρεις στους δέκα εφήβους θεωρούν ότι δεν κοιμούνται αρκετά, εξαιτίας -όπως δηλώνει η πλειονότητα αυτών- των πολλών σχολικών αλλά και εξωσχολικών δραστηριοτήτων.