Κατασκευάζουν αυτοκίνητα σε «πράσινο» εργοστάσιο

Γιώργος Αγγελόπουλος, εφ. Τα Νέα, 27/12/2007

Βόλβο: οι εγκαταστάσεις της δεν παράγουν καθόλου διοξείδιο του άνθρακα

Στη Γάνδη του Βελγίου, η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία Volvo σε συνεργασία με τον διεθνή βιομηχανικό όμιλο Suez κατασκεύασε το πρώτο στον κόσμο «καθαρό» εργοστάσιο παραγωγής αυτοκινήτων- ένα εργοστάσιο με μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.

Πρόκειται για ένα εργοστάσιο που λειτουργεί με 100% καθαρή ενέργεια, εγκαινιάσθηκε τον Σεπτέμβριο και από τις αρχές Δεκεμβρίου λειτουργεί στο 100% της δυναμικότητάς του. Η Volvo και η Εlectrabel, εταιρεία ενέργειας του διεθνούς βιομηχανικού ομίλου Suez, επένδυσαν από κοινού περισσότερα από 10 εκατομμύρια ευρώ στο εργοστάσιο συναρμολόγησης φορτηγών Volvo Εuropa Τruck. Σε απόσταση λίγων δεκάδων μέτρων από το εργοστάσιο, υψώνεται ο μίνι σταθμός παραγωγής ενέργειας που κατασκεύασε ο Suez. Στο εσωτερικό του, ένας ολοκαίνουργιος κόκκινος λέβητας βιομάζας καίει απορρίμματα ξύλου που έχουν έρθει από την Ολλανδία για να παράγει ζεστό νερό, το οποίο τροφοδοτεί το κύκλωμα θέρμανσης του εργοστασίου. Λίγα μέτρα μακρύτερα, πάντα μέσα στην περίμετρο του εργοστασίου, τρεις ανεμογεννήτριες 140 μέτρων γυρίζουν συνεχώς. Με παραγωγή 2 μεγαβατώρες καθεμιά, καλύπτουν το ήμισυ των αναγκών του εργοστασίου σε ηλεκτρικό ρεύμα. Το υπόλοιπο μισό καλύπτεται από υδροηλεκτρικούς σταθμούς παραγωγής ενέργειας του Suez στη Γαλλία. Γιατί η Volvo δεν αρκείται στο να μην εκπέμπει πλέον CΟ2 στην ατμόσφαιρα, αλλά έβαλε επίσης στόχο να περιορίσει τη χρήση του ηλεκτρικού που προέρχεται από πυρηνικούς σταθμούς.

Ηλιακοί συλλέκτες

Την ενεργειακή συστοιχία του εργοστασίου συμπληρώνουν 150 ηλιακοί συλλέκτες τοποθετημένοι στη στέγη του ενεργειακού σταθμού. Τέλος, ένας λέβητας που λειτουργεί με φυτικά έλαια υπάρχει για να αντιμετωπίζονται οι αιχμές στη ζήτηση. «Όσον αφορά την ενέργεια, ένα κοκτέιλ είναι πάντα προτιμότερο ώστε να υπάρχει άνεση», συνοψίζει στη γαλλική «Λιμπερασιόν» ο Στεφάν Κερέ, διευθυντής αειφόρου ανάπτυξης στον Suez.

Σε συνδυασμό με μέτρα για τη μόνωση του εργοστασίου και την εξοικονόμηση ενέργειας, η συστοιχία αυτή επιτρέπει στη Volvo να μειώσει τις εκπομπές CΟ2 από 14.000 τόνους το 2004 σε... μηδέν στο τέλος της φετινής χρονιάς.

«Δεν πρόκειται για διαστημική τεχνολογία»

«ΔΟΥΛΕΥΟΥΜΕ με τη Volvo από το 2004, η προθεσμία που είχαμε ήταν πολύ μικρή», αφηγείται ο Χέντρικ Φαν Άσμπρουκ, ο οποίος διηύθυνε τις εργασίες από πλευράς της Εlectrabel. «Έπρεπε το εργοστάσιο να είναι ταυτόχρονα πράσινο, αποδεκτό από την κοινότητα και τους γείτονες και οικονομικά βιώσιμο: κανένα μέρος στην επιχείρηση δεν πρέπει να χάνει χρήματα». «Όταν μου παρουσίασαν τη μελέτη, ήμουν μάλλον επιφυλακτικός όσον αφορά την υλοποίησή της», λέει ο Πατρίκ Κολινιόν, γενικός διευθυντής του Volvo Εuropa Τrucks. «Τελικά, δεν ήταν τόσο περίπλοκο. Δεν πρόκειται και για διαστημική τεχνολογία...».

Η συνεργασία

Στην επιχειρηματική αυτή συνεργασία, η Suez Εlectrabel κερδίζει έχοντας υπογράψει ένα συμβόλαιο 20 ετών, πολύ μεγαλύτερο απ΄ ό,τι ένα κλασικό συμβόλαιο. Επιπλέον, παραμένοντας ιδιοκτήτης των εγκαταστάσεων, ο όμιλος μπορεί να πουλάει το πλεόνασμα του ηλεκτρικού που παράγει τις ώρες που το εργοστάσιο έχει μικρότερες ανάγκες. Από την πλευρά της Volvo, το συμβόλαιο προβλέπει πως, κατά μέσο όρο, ο λογαριασμός της ενέργειας (ηλεκτρικό και θέρμανση) δεν θα είναι υψηλότερος από πριν. «Είναι ένα πολύ καλό πρόγραμμα από οικονομικής απόψεως», επιβεβαιώνει ο Πατρίν Κολινιόν. «Μέσα σ΄ ένα χρόνο, αυτή η πράσινη ενέργεια θα είναι λιγότερο ακριβή για μας σε σχέση με πριν». Το εργοστάσιο της Γάνδης μετατρέπεται σε «βιτρίνα», τόσο για τη Volvo όσο και για τον Suez.