Αθήνα - Λονδίνο σε 2 ώρες

Κώστας Ντελέζος, εφ. Τα Νέα, 26/10/2009

Η αλλαγή του χάρτη των αεροδιαδρόμων θα συντομεύσει τα ταξίδια έως και μία ώρα

Τουλάχιστον μία ώρα λιγότερο θα διαρκούν στο άμεσο μέλλον τα αεροπορικά ταξίδια από την Αθήνα προς το Λονδίνο, το Παρίσι, τη Μαδρίτη και τους προορισμούς των σκανδιναβικών χωρών.

Τις σημαντικές μειώσεις όχι μόνο στον χρόνο των αεροπορικών ταξιδιών, αλλά και στις τιμές των εισιτηρίων αναμένεται να φέρει σε ολόκληρη την Ευρώπη ο Ενιαίος Ευρωπαϊκός Ουρανός, το νέο πρόγραμμα διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας των αεροσκαφών που προωθεί η Κομισιόν.

Σύμφωνα με το πρόγραμμα αυτό, ολόκληρος ο ευρωπαϊκός εναέριος χώρος θα ενοποιηθεί από το ύψος των 29.000 ποδιών έως και το ύψος των 46.000 ποδιών. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα μπορούν πλέον να επιλέγουν νέες πολύ συντομότερες διαδρομές για τον προορισμό τους, αποφεύγοντας τις περιοχές που παρουσιάζουν συνωστισμό. Αυτό θα έχει άμεσο αντίκτυπο όχι μόνο στη χρονική διάρκεια των πτήσεων, αλλά και στο κόστος των εισιτηρίων, που αναμένεται να μειωθεί σημαντικά.

Τα επόμενα βήματα που θα πρέπει να γίνουν προς την ολοκλήρωση του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού συζητήθηκαν στο τριήμερο ετήσιο συνέδριο Εναέριας Κυκλοφορίας που έληξε χτες στην Κω, με τη συμμετοχή περίπου 280 ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας από 39 χώρες της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής.

«Για να πάμε στον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό θα πρέπει να επιλυθούν διάφορα προβλήματα κατ΄ αρχάς σε 35 ευρωπαϊκές χώρες. Στόχος της Κομισιόν είναι οι χώρες αυτές να αποκτήσουν ενιαίους κανόνες και κοινά στάνταρ ασφαλείας όσον αφορά τη διαχείριση και τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας», τόνισε ο πρόεδρος του πανευρωπαϊκού οργάνου των αεροελεγκτών (έχει 20.000 μέλη) κ. Πάτρικ Πίτερς.

Χωρίς ζιγκ- ζαγκ

Ειδικότερα, όπως αναφέρθηκε στη διάρκεια του συνεδρίου, από το 2015 στον ενιαίο ευρωπαϊκό εναέριο χώρο μεταξύ 29.000 και 46.000 ποδιών δεν θα υπάρχουν πλέον οι σημερινοί δαιδαλώδεις αεροδιάδρομοι, τους οποίους πρέπει να ακολουθεί υποχρεωτικά ένα αεροσκάφος για να φτάσει στον προορισμό του. Συγκεκριμένα, επισημάνθηκε ότι οι αεροδιάδρομοι σήμερα κάνουν αρκετά ζιγκ- ζαγκ, με αποτέλεσμα ένα αεροσκάφος για να κινηθεί π.χ. από την Αθήνα προς το Λονδίνο αναγκάζεται να κάνει περιττές διαδρομές πάνω από χώρες που δεν βρίσκονται στη νοητή ευθεία Ελλάδας- Αγγλίας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, το αεροσκάφος όχι μόνο να καθυστερεί να φτάσει στον προορισμό του, αλλά και να καταναλώνει άσκοπα περισσότερα καύσιμα.

Με τη λειτουργία του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού, πάνω από τα 29.000 πόδια οι αεροπορικές εταιρείες θα είναι ελεύθερες να χαράζουν τους δικούς τους διαδρόμους, οι οποίοι θα είναι σαφώς πιο σύντομοι σε σχέση με τώρα. «Οι νέοι διάδρομοι θα είναι ουσιαστικά ευθείες γραμμές, χωρίς τα σημερινά ζιγκ- ζαγκ», εξηγεί ο πρόεδρος των Ελλήνων αεροελεγκτών κ. Άγγελος Σωτηρόπουλος και προσθέτει: «Με τον τρόπο αυτό τα αεροσκάφη θα ενώνουν δύο προορισμούς σε πολύ λιγότερο χρόνο, ενώ θα καταναλώνουν και λιγότερα καύσιμα, με άμεσο όφελος για το περιβάλλον. Αυτό σημαίνει ότι τα δρομολόγια θα γίνουν πιο οικονομικά για τις εταιρείες, οι οποίες με τη σειρά τους θα προχωρήσουν σε μειώσεις εισιτηρίων».

Για παράδειγμα, σήμερα η διάρκεια των απευθείας πτήσεων από το αεροδρόμιο της Αθήνας προς το Λονδίνο και τη Μαδρίτη είναι περίπου τρεις ώρες και τριάντα λεπτά. Επίσης, τα δρομολόγια προς το Παρίσι διαρκούν τρεις ώρες και δεκαπέντε λεπτά. Με τη λειτουργία του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού τα ταξίδια προς τους προορισμούς αυτούς θα μειωθούν χρονικά τουλάχιστον κατά μία ώρα.

Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

στα καύσιμα από την εφαρμογή του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού θα φέρει και μείωση στις τιμές των εισιτηρίων

«Πύργοι ελέγχου» χωρίς σύνορα

Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού δεν θα γίνεται πλέον από κάθε χώρα χωριστά, όπως τώρα, αλλά από ομάδες χωρών που θα ενοποιήσουν τα συστήματα ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας. Ειδικά για την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου προβλέπεται η συγκρότηση του Ευρωμεσογειακού Προγράμματος Εναέριου Ελέγχου (Βlue Μediterranean Sky), στο οποίο θα μετέχουν η Ιταλία, η Ελλάδα, η Κύπρος και η Μάλτα με παρατηρητές την Αλβανία, την Αίγυπτο, την Ιορδανία και το Μαρόκο.

Όπως επισημάνθηκε στη διάρκεια του συνεδρίου, για να επιτευχθούν οι στόχοι του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού όλα τα κράτη της Ευρώπης αρχίζουν να συμμορφώνονται με τις νέες κοινές απαιτήσεις παροχής υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας. Η Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι, λόγω της σημαντικής γεωγραφικής της θέσης, εξυπηρετεί μεγάλο αριθμό πτήσεων σε καθημερινή βάση, παρουσιάζει αναιτιολόγητη καθυστέρηση συμμόρφωσης προς την κοινοτική νομοθεσία για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό και κινδυνεύει να χάσει από γειτονικές χώρες σημαντικό όγκο εναέριας κυκλοφορίας και μεγάλα έσοδα.