ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΤΕΣ
ΤΟΥ 8ου ΕΤΗΣΙΟΥ ΜΑΘΗΤΙΚΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ

Για να είναι κατά το δυνατόν αντικειμενική, αμερόληπτη, έγκυρη και ακριβοδίκαιη η αξιολόγηση των γραπτών των μετασχόντων στον 8ο Ετήσιο Μαθητικό Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό για τα Αρχαία Ελληνικά, επιβάλλεται, κατά το στάδιο επιλογής του καλύτερου γραπτού ανά σχολείο που συμμετέχει στον διαγωνισμό, ο κάθε αξιολογητής να έχει υπόψη του τα ακόλουθα:

  1. Η βαθμολόγηση να παραμείνει ανεπηρέαστη από ενδεχόμενα υποκειμενικά κριτήρια και συναισθηματικές διακυμάνσεις (π.χ. απογοήτευση από σοβαρά σφάλματα ή ενθουσιασμός από ορθότητα απαντήσεων).
  2. Απαιτείται πλήρης ενημέρωση του αξιολογητή, πριν από την αξιολόγηση, για τα θέματα και τις απαντήσεις τους. Οι δοθείσες από τους εισηγητές απαντήσεις είναι ενδεικτικές και υποβοηθητικές για τους αξιολογητές.
  3. Κατά τη αξιολόγηση ελέγχεται σε κάθε γραπτό δοκίμιο

4.  Για την ομοιόμορφη αξιολόγηση των απαντήσεων κρίνεται σκόπιμο να  αξιολογείται χωριστά κάθε μία  απάντηση διαδοχικά  σε όλα τα γραπτά δοκίμια των διαγωνισθέντων. Στο τέλος αυτής της διαδικασίας γίνεται συνολική θεώρηση και τελική αξιολόγηση κάθε γραπτού. Πριν από την οριστική αξιολόγηση και τη διαμόρφωση κριτηρίων, καλό θα ήταν να προηγηθεί η συνολική θεώρηση ενός αριθμού γραπτών.
5.  Ο βαθμός εκφράζεται στην κλίμακα 1 – 100 και δίδεται σε ακεραίους αριθμούς.

 

6.  Τα θέματα του διαγωνισμού  χωρίζονται σε δύο ομάδες:

  1. ερωτήσεις κατανόησης του εξεταζόμενου αποσπάσματος. Συνολική αξιολόγηση: 60 μόρια.

Β. ερωτήσεις ανάπτυξης του εξεταζόμενου έργου. Συνολική αξιολόγηση: 40 μόρια.
Το σύνολο των ερωτήσεων ανάγεται σε 100βαθμη κλίμακα.

Συγκεκριμένα, το εξεταζόμενο απόσπασμα έχει έκταση έως 20 σειρές ή στίχους και συνοδεύεται από δύο (2)  ερωτήσεις  κατανόησης, στις οποίες δίδεται σύντομη απάντηση και είναι υποχρεωτικές, και  από τρεις (3 ) ερωτήσεις ανάπτυξης, εκ των οποίων επιλέγονται δύο (2) από τις τρεις (3) και ζητείται ευρύτερη παραγωγή λόγου.

Οι ερωτήσεις κατανόησης αναφέρονται:

μία (1) στη μετάφραση του συγκεκριμένου αποσπάσματος και αξιολογείται με 30 μόρια·

μία (1) στη γλωσσική επεξεργασία και στη δομή του αποσπάσματος και αξιολογείται συνολικά με 30 μόρια. Η ερώτηση αυτή αναφέρεται :
α. στην γραμματική (10 μόρια)
β. στο συντακτικό (10 μόρια)
     γ. στην ετυμολογία (10 μόρια).

  Οι ερωτήσεις ανάπτυξης αναφέρονται:

μία (1) στο περιεχόμενο  όλου του  έργου και στο γραμματειακό είδος στο οποίο ανήκει (20 μόρια)·
μία (1) στην ένταξη όλου του έργου στο κοινωνικό, πολιτικό και πολιτιστικό πλαίσιο της εποχής του (20 μόρια)·
     μία (1) στις ιδέες και στις αξίες του έργου σε σχέση με τη σύγχρονη
πραγματικότητα (20 μόρια).

 7. Κατά την αξιολόγηση της μετάφρασης ελέγχεται ο βαθμός κατανόησης του πρωτοτύπου  κειμένου και η απόδοσή του σε κατανοητό νεοελληνικό λόγο, που θα αποδίδει με πιστότητα και ακρίβεια τα νοήματα του αρχαίου κειμένου.
8.  Σοβαρότερα ορθογραφικά σφάλματα θεωρούνται όσα αναφέρονται:
α) στις καταλήξεις, β) στις συνηθισμένες και εύχρηστες λέξεις,           γ) στους βασικούς κανόνες της γραμματικής.
Ακολουθούν τα σφάλματα συλλαβισμού και στίξης. 
9.  Η αξιολόγηση, η χρήση συμβόλων και η τελική βαθμολόγηση ακολουθούν τους κανόνες και την πρακτική των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Ειδικότερα, κατά τον έλεγχο των γραπτών δοκιμίων χρησιμοποιούνται τα ακόλουθα σύμβολα:
+ ( σταυρός, ένας η περισσότεροι ) = παράλειψη.
                -- ( υπογράμμιση, απλή η διπλή ) = σφάλμα.
                       /;  ( κατακόρυφη μικρή γραμμή με ερωτηματικό στο
                         περιθώριο )= ασάφεια, αοριστολογία κλπ.
                    (   ) (παρένθεση) = περιττό, αφαιρετέο ως μη ζητηθέν.
10. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τα ισχύοντα και στις Πανελλαδικές Εξετάσεις δεν υπάρχει αρνητική αξιολόγηση – βαθμολόγηση.
    
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Δεδομένου ότι η τελική βαθμολόγηση θα πραγματοποιηθεί από το Σώμα Βαθμολογητών που ορίζεται με Απόφαση του ΥΠΕΠΘ, μετά από πρόταση της Ομάδας Έργου του Ετήσιου Διαγωνισμού, αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία επιλογής από την Τοπική Επιτροπή, παρακαλούνται θερμά οι αξιολογητές που θα επιλέξουν τα καλύτερα πέντε (5) γραπτά από κάθε Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να ΜΗΝ ΑΝΑΓΡΑΨΟΥΝ ΒΑΘΜΟΥΣ πάνω στα γραπτά, ΟΥΤΕ να ΣΗΜΕΙΩΣΟΥΝ ο,τιδήποτε πάνω στα δοκίμια. Σκοπός είναι ο κάθε αξιολογητής να εξετάσει ανεπηρέαστα το κάθε κρινόμενο γραπτό.

Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ