Α’. Σχεδιάγραμμα, Β’. Κείμενα, Γ’. Βιβλιογραφία
Θέμα: Ανθρωπισμός
Α) Σχεδιάγραμμα
- Βλέπε και το θέμα που τέθηκε στις Πανελλήνιες Εξετάσεις του 2007 (Σε μια εποχή με μεγάλο έλλειμμα ανθρωπιάς έχει σημασία να οργανώνονται εκδηλώσεις που βοηθούν όσους συνανθρώπους μας το έχουν ανάγκη. Να γράψετε ένα άρθρο στην εφημερίδα του σχολείου σας, όπου θα εξηγείτε γιατί πρέπει να στηρίζονται τέτοιες προσπάθειες. Παράλληλα, να αναφερθείτε στη συμβολή της παιδείας στην καλλιέργεια της ανθρωπιστικής συνείδησης, ιδιαίτερα των νέων)
Θέμα: Στις μέρες μας εδραιώνεται ολοένα και περισσότερο η αντίληψη ότι οι ανθρώπινες σχέσεις έχουν διαταραχθεί επικίνδυνα, σαν αποτέλεσμα της τεχνοκρατικής εκπαίδευσης και της παιδείας εν γένει. Επανέρχεται, λοιπόν, επιτακτικά το αίτημα για ανθρωπιστική παιδεία, καθώς πιστεύεται ότι είναι η μόνη ικανή κατεύθυνση παιδείας που μπορεί να διαμορφώνει ανθρώπους ικανούς να συμβιώνουν αρμονικά και να κοινωνούν κατ’ ουσίαν.
Πρόλογος
- ανθρωπισμός: το σύνολο των ψυχικών και πνευματικών ιδιοτήτων που προσιδιάζουν στον άνθρωπο και τον διακρίνουν από τα ζώα | φιλανθρωπία, αλτρουισμός | φιλοσοφικό δόγμα κατά το οποίο η παιδεία πρέπει να βασίζεται στη σπουδή της κλασικής αρχαιότητας | η πίστη στην ιδέα και αξία του ανθρώπου ως ελεύθερης ύπαρξης, που έχει δικαίωμα να ζήσει, να μορφωθεί και να δημιουργήσει μέσα σε συντεταγμένη πολιτική κοινωνία [Ο όρος είναι μετάφραση του νεολατινικού humanismus < λατιν. humanitas (=ανώτερη κλασική μόρφωση, ελληνική ή λατινική) < λατιν. humanus (=ανθρώπινος) < homo(=άνθρωπος)] (ΜΕΛ)
- ανθρωπισμός: Με τη στενή έννοια του όρου ανθρωπισμός σημαίνει τη στροφή προς την κλασική αρχαιότητα (ελληνική και ρωμαϊκή), που ιστορικά πρωτοπαρουσιάστηκε την περίοδο της αναγέννησης. Γενικεύοντας όμως τον όρο, εννοούμε την τάση να έρχεται στο προσκήνιο των ενδιαφερόντων και ενεργειών μας ο «άνθρωπος» (κάτι που πρωτοαναδείχτηκε από τους κλασικούς), η πίστη στην ιδέα και αξία του ανθρώπου ως ελεύθερης ύπαρξης, που έχει δικαίωμα να ζήσει, να μορφωθεί και να δημιουργήσει μέσα σε συντεταγμένη πολιτική κοινωνία.
- ανθρωπισμός [< ελληνιστική κοινή ἀνθρωπισμός < ἄνθρωπος + -ισμός (σημασιολογικό δάνειο από γερμανικά Humanismus ή γαλλικά humanisme < (νεολατινική) humanismus)] πνευματικό κίνημα της Αναγέννησης που έδινε έμφαση στη μελέτη της κλασικής αρχαιότητας / φιλοσοφική στάση η οποία θεωρεί τον άνθρωπο κέντρο του κόσμου και κεντρική αξία της τρόπος συμπεριφοράς που (πρέπει να) επιδεικνύει ο άνθρωπος στον συνάνθρωπό του· συνώνυμα: ανθρωπιά, αλτρουισμός (el.wiktionary)
- Πάντων χρημάτων μέτρον ἄνθρωπος (Πρωταγόρας)
Κυρίως Θέμα
Ε1. Θετικά επακόλουθα ανθρωπισμού (ανθρωπιστικά ιδεώδη)
- (δια)μόρφωση/ολοκλήρωση χαρακτήρα-προσωπικότητας
- πνευματική καλλιέργεια
- καλλιέργεια ανθρωπιστικών αξιών (ελευθερία, αγάπη, δικαιοσύνη, αλήθεια, ειρήνη, μόρφωση, δημοκρατία, αξιοπρέπεια, αξιοκρατία, ακεραιότητα, υπευθυνότητα, ευσυνειδησία, σεβασμός...)
- απόκτηση ιδανικών καθώς και ατομικών και κοινωνικών αρετών
- προσωπική ευδοκίμηση και ευτυχία
- καταπολέμηση ατομικισμού, ιδιοτέλειας, ωφελιμισμού
- καλλιέργεια πνεύματος συνεργασίας
- κοινωνική πρόοδος, ανάπτυξη και ευημερία
- στήριξη μειονεκτούντων/δοκιμαζομένων συνανθρώπων (σε εθνικό και διεθνές επίπεδο)
- αρμονική ανθρώπινη συνύπαρξη
- μείωση/εξάλλειψη βίας, πολέμων…
- μείωση/εξάλλειψη ρατσισμού, εθνικισμού
- εσωτερική και εξωτερική ελευθερία
- ηθική τελείωση-ολοκλήρωση
- …
Ε2. Προϋποθέσεις επικράτησης ανθρωπισμού
- (ανθρωπιστική) παιδεία και αγωγή
- μελέτη (της αρχαίας ελληνικής και λατινικής γραμματολογίας αλλά και ευρύτερη)
- αναβάθμιση του ρόλου του σχολείου
- στήριξη του θεσμού της οικογένειας
- αρωγή Μ.Μ.Ε. (σωστή λειτουργία)
- ατομική θέληση, αγώνας
- γνώση-σεβασμός ιστορίας & παράδοσης
- πίστη στις ανθρωπιστικές και συναισθηματικές αξίες
- αναγνώριση της προσωπικότητας και αξιοπρέπειας του συνανθρώπου
- καταπολέμηση ρατσισμού
- αποδοκιμασία και άρνηση της απάνθρωπης συμπεριφοράς.
- καταπολέμηση ατομικισμού, ωφελιμισμού, ιδιοτέλειας
- εθελοντική προσφορά, συμμετοχή σε εθελοντικές δράσεις
- αντίδραση στην παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων
- αγώνας για προστασία του φυσικού περιβάλλοντος
- …
Αιτίες κρίσης του ανθρωπισμού
- υλιστική εποχή (κυριαρχία έχειν κι όχι είναι)
- έλλειψη υψηλών ιδανικών
- καταναλωτισμός
- έλλειψη ελεύθερου χρόνου
- κακή παρεχόμενη παιδεία
- αστικοποίηση, απομάκρυνση απ' τη φύση
- ατομικισμός
- δυσλειτουργία θεσμών: οικογένειας, δημοκρατικών...
- ...
Συνέπειες έλλειψης ανθρωπισμού
- βία, εγκληματικότητα, πόλεμοι
- παραβίαση ανθρώπινων δικαιωμάτων
- επίταση υλισμού/υλιστικού πνεύματος
- έλλειψη σεβασμού στην παράδοση
- κρίση θεσμών: οικογένειας, δημοκρατικών
- υπέρμετρη στήριξη του ανθρώπου σε επιστήμη, τεχνολογία
- ύβρις
- ανισότητες: κοινωνικές, οικονομικές...
- αλλοτρίωση
- ...
Μορφές ανθρωπισμού*
- κλασικός (αρχαίας Ελλάδα: καλός κἀγαθός πολίτης)
- αναγεννησιακός -ευρωπαϊκός (πανεπιστήμων άνθρωπος· π.χ. Λεονάρντο ντα Βίντσι)
- σύγχρονος (ο άνθρωπος καθαυτή αξία, σκοπός, όχι μέσον)
- φιλολογικός ή εκπαιδευτικός (μόρφωση με βάση τα κλασικά γράμματα)
- κοινωνικός ή ηθικός (πίστη στην ιδέα και την αξία του ανθρώπου)
- χριστιανικός (ο θεός κέντρο του κόσμου και ο άνθρωπος εικόνα του)
Ανθρωπιστικά ιδεώδη*
- Υλικά: Τήρηση του μέτρου στις ανάγκες και τις απολαύσεις
- Πνευματικά: Χρέος η καλλιέργεια της λογικής και του πνεύματος
- Ηθικά: Ανάπτυξη της ηθικής συνείδησης και ευθύνης
- Κοινωνικά: Εξύψωση και ευημερία του κοινωνικού συνόλου
- Πολιτικά: Πολιτικοποίηση, υπέρβαση εγωιστικών ορμών και τάσεων
- Συναισθηματικά: Ανυστερόβουλη αγάπη προς τον άνθρωπο (ανθρωπιά)
Β) Κείμενα
Δοκιμές ανθρωπισμού
Δημήτρης Μαρωνίτης, εφ. Το Βήμα, 7/3/1999
(...) Επειδή η σχολική και η παρασχολική παιδεία μάς έχει κακομάθει: ότι ανθρωπισμός και Αρχαία Ελλάδα λίγο πολύ ταυτίζονται· ότι θεματοφύλακες αυτής της κληρονομιάς είμαστε εμείς οι Νεοέλληνες και κάθε δική μας ανθρωπιστική υποχώρηση αποτελεί αυταπόδεικτη προδοσία της φυλετικής μας ταυτότητας.
Η άποψη εντούτοις αυτή, που ακούγεται τις τελευταίες εβδομάδες σε πολλές παραλλαγές, δεν έχει καμιά σχέση με την πραγματική ιστορία· αποτελεί αβασάνιστη ιδεολογική πρόταση, η οποία ανήκει στη νεότερη και σύγχρονη πολιτευόμενη ρητορική, κρύβοντας τόσο την αισθηματική της αφέλεια όσο και την καταχρηστική της υποκρισία. Στην πραγματικότητα τέτοια μορφή ανθρωπισμού δεν ίσχυσε ποτέ στην Αρχαία Ελλάδα, όπου ακόμη και η ίδια η λέξη, με το νόημα που πολύ αργότερα της αποδόθηκε, απουσιάζει. Θα επιμείνω σε τούτο το αποδεικτικό για το συζητούμενο θέμα στοιχείο, ανοίγοντας προσώρας τα αρχαιογνωστικά Λεξικά.
Λοιπόν, μέσα σε δέκα τουλάχιστον αιώνες γραπτής παράδοσης, μόλις μια φορά απαντά η επίμαχη λέξη «ανθρωπισμός»: την εντοπίζει ο Διογένης Λαέρτιος (3ος μεταχριστιανικός αιώνας), σε χαμένο κείμενο του φιλοσόφου Αριστίππου από την Κυρήνη (435-355 π.Χ.), στο πλαίσιο παιδαγωγικής σύστασης: «οι δε απαίδευτοι ανθρωπισμού δέονται» προφανώς ο σπάνιος όρος σημαίνει εδώ «μόρφωση, ανθρώπινη μόρφωση».
Κατά τα άλλα στα καλά αρχαιογνωστικά Λεξικά περιέχονται πολυάριθμα και άκρως ενδιαφέροντα παράγωγα (ουσιαστικά και επίθετα, συγκεκριμένα και αφηρημένα, απλά και σύνθετα) του θεμελιακού λήμματος «άνθρωπος», τα οποία αποτυπώνουν, με συναρπαστικό τρόπο, την ανθρωπολογική και ανθρωπογνωστική περιπέτεια του αρχαίου κόσμου. Δυστυχώς ο χώρος δεν με παίρνει για ενδεικτικά έστω παραδείγματα.
Το γενικότερο πάντως εύρημα της λεξικογραφικής αυτής προσήλωσης, μπορεί, σχηματικά κάπως, να συμπυκνωθεί στην επόμενη ηγουμένη πρόταση: είτε εγγράφεται ο κλήρος του ανθρώπου στο τρίγωνο «θεός - φύση - ιστορία» είτε ταλαντεύεται στα όρια του ζεύγους «πολιτική - πόλεμος» (προφανώς υπάρχουν και άλλου τύπου εγγραφές) η ανθρωπιά και η απανθρωπία του αρχαίου ανθρώπου προφαίνονται μέσα στο καθοριστικό σχήμα της πόλης. Τούτο σημαίνει: στον βαθμό που η ίδια η πόλη εκπολιτίζεται, εξανθρωπίζονται και οι πολίτες της· με την προϋπόθεση ότι ο πολιτισμός συνεχώς διακυβεύεται και παραμένει εξαρτημένος τόσο από το αποφασισμένο πολίτευμα όσο και από την ασκούμενη κάθε φορά πολιτική.
Με άλλα λόγια: η αρχαιοελληνική ανθρωπιά, σχετικό πάντα μέγεθος, είναι προπαντός τέχνη πολιτική, που προτείνει, όταν δεν επιβάλλει, κανόνες, οι οποίοι την συντηρούν και την προάγουν. Αλλιώς απειλούνται με διάλυση και οι τρεις αποφασιστικοί συντελεστές του ανθρωπολογικού προβλήματος: η πόλη, ο πολίτης και η ίδια η πολιτική. Αυτά για να μην παίζουμε αναλώσιμα ανθρωπιστικά παιχνίδια με το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον αυτού του τόπου.
Έλληνες, αεί σύγχρονοι
Γ. Σταματόπουλος, εφ. Ελευθεροτυπία, 31/10/1994
Σφυρηλατημένα από διάπυρο πόνο και
πάθος τα κείμενα της αρχαιοελληνικής γραμματείας, πώς να μην τσακίζουν την
αλισάχνη τής λήθης των αιώνων; «Ένας μόνο λαός μπόρεσε να επινοήσει πολλά και
σημαντικά είδη λογοτεχνίας ικανά να προσαρμοστούν σε πολλές γλώσσες και να
προσφέρουν αισθητική απόλαυση: οι Έλληνες», ισχυρίζεται ο ελληνολατινιστής
καθηγητής Gilbert Highet. Έτσι συμβαίνει, χιλιάδες χρόνια τώρα. Κάθε που
σαστίζει η ανθρωπότητα από τα αδιέξοδά της στρέφεται στους Έλληνες κλασικούς.
Είναι οι βαθιές εκείνες στιγμές που ενεργοποιείται η παγκόσμια μνήμη και τη
διασώζει. Ορά η ανθρωπότης τον δακρυόεντα ουρανό του τεχνικού πολιτισμού, τους
«αοιδούς θρήνων εξάρχους» και ανοίγει τους κρουνούς της μακρινής ελληνίδας
σκέψης που φώτισε την πορεία τού πνεύματος. Τα «υγρά κέλευθα» του αρχαιοελληνικού πλούτου ρανίζουν τη μικρότητά μας
και ανασαίνουμε πάλι.
Ο κάθε αιώνας είχε ένα λόγο να
επιστρέφει στους προγόνους μας. Στα 42 του ο Τολστόι ήταν ένας επιτυχημένος
συγγραφέας με δόξα και αναγνώριση ευρεία, δεν είχε όμως εντρυφήσει στους
αρχαίους Έλληνες. Όταν πια άρχισε να μαθαίνει ελληνικά και ήταν σε θέση να
γράφει, έγραψε: «Είμαι πια βέβαιος πως αγνοούσα ό,τι πιο αληθινό και απέριττα
ωραίο έχει γεννήσει η ανθρώπινη γλώσσα». Κι ακόμα: «Χωρίς ελληνομάθεια δεν υπάρχει παιδεία»! Να είναι μια ακραία
περίπτωση; Και πώς ερμηνεύεται η κραυγή τού Σέλεϊ: «Είμαστε όλοι Έλληνες!»;
«Αχ, οι Έλληνες, αυτοί οι επιδερμικοί
από βάθος!», αναπολούσε ο Φρειδερίκος
Νίτσε. Φαίνεται πως εκείνα τα μακρινά κείμενα έχουν καθορίσει το πνευματικό
DNA της πλανητικής σκέψης, είναι η αλυσίδα της συνέχειας. Ίσως η επιστροφή σ’
αυτά να είναι η ωριμότητα της
ανθρωπότητας. Γιατί ακόμα και σήμερα «δεν υπάρχει σχεδόν κανένα υφολογικό
τέχνασμα απ’ όσα χρησιμοποιούμε στη σύγχρονη γραφή, που να μην το επινόησαν οι
Έλληνες».«Γιατί οι Έλληνες;», αναρωτάται η θαυμάσια ελληνίστρια Ζακλίν ντε Ρομιγί. Διότι οι
Έλληνες, θα μπορούσαμε απλούστατα να απαντήσουμε χωρίς ίχνος εθνικισμού ή όποιας
προγονολατρίας. Διότι δεν είναι η τεχνική που εξοπλίζει τον πολιτισμό αλλά το
πνεύμα. Και σήμερα, η μεν ύλη πρόθυμη, το δε πνεύμα ασθενεί.
Γ'. Βιβλιογραφία-Διαδικτυακές παραπομπές
- http://el.wikipedia.org/wiki/Αναγεννησιακός_ουμανισμός
- http://el.wiktionary.org/wiki/ανθρωπισμός
- Walter Kolesnik, Ανθρωπισμός ή μπιχεβιορισμός στην εκπαίδευση, μετάφραση Δαρβέρης Τάσος, εκδ. Επίκεντρο, 2005, σελ. 213, ISBN 960-6645-99-1, ISBN-13 978-960-6645-99-0.
- Σρέντιγκερ Έρβιν, Κοντά στον άνθρωπο: Επιστήμη και ανθρωπισμός: Η κοσμοθεωρία μου: Διαλέξεις στο πανεπιστημιακό κολέγιο του Δουβλίνου: Φεβρουάριος 1950, μετάφραση Θεοφάνης Γραμμένος, Μάριος Βερέττας, επιμέλεια: Θεοφάνης Γραμμένος, εκδ. Τραυλός, 1996, σελ. 191, ISBN 960-7122-49-6, ISBN-13 978-960-7122-49-0.
- Τσολάκης Χρίστος, Αρχαία ελληνική γλώσσα και γραμματεία: Ο Φιλόλογος στο δρόμο του εκπαιδευτικού δημοτικισμού: Ανθρωπισμός-ανθρωπιστικές σπουδές: Σκοποί-περιεχόμενο της διδασκαλίας της αρχαίας ελληνικής γραμματείας και γλώσσας: Η ερμηνεία και η μέθοδος: Το πρόβλημα της μετάφρασης / Χρίστος Λ. Τσολάκης, Γιάννης Παπαράλλης, Ηλίας Σπυρόπουλος, κ.ά. - Θεσσαλονίκη : Ιδιωτική Έκδοση, 1999. - 421σ